pic/xm.gif

9/98
xm9 xm9 xm9
Původní znění na diskzínu vyšlo 1.2. 1999. Přepis do HTML ukončen 1.12.2002

outro

Seriozní i neseriozní informace o dění nejen na Spectristické scéně.....

Infoservis (jen v XM!)

zprávy:
  - Podařilo se nám zúčastnit se tiskové konference okolo nového produktu CI5, uspořádané PATem. Z velmi obsáhlé diskuse vybíráme:

  - Pat je rozhořčen negativní reakcí jednoho člověka k Aragornovi/NC (resp. celé CI5). Demo opravdu vypadá jen na jeden obrázek v obměnách, ale zdání klame! Podle PATa jsou v demu obrázky asi tři (!). Navíc demo zas tak krátké (=o ničem) není, pokud se vám podaří dostat do tajné části, spustíte CI5 INFO. Celý program je vlastně jako info konstruován a jako takový zas tak malý není (srovnejte s jinými infy)...
  - Pat nechápe, proč někteří lidé na ZlinConu'98 nepochopili, že jim na obrazovce v demu CI5 bliká nápis, aby našli skrytou část. Že by to mohlo být způsobeno použitím anglického jazyka, kategoricky odmítá.
  - Pat nechápe, proč někteří lidé na ZlinConu'98, kterým se podařilo v demu CI5 přelouskat text, aby odhalili skrytou část, nemohli najít správné klávesy, i když jim celou dobu vlastně blikaly na obrazovce.
  Toto je jen pár bodů z tiskové konference, více z důvodu nedostatku místa nemůžeme uveřejnit (šetříme lesy) - Dále tady máme pár úvah o existenci Ježíška: možná existuje a možná taky ne...


- Horké novinky: PATovi na stole leží IBM/Cyrix MII 300, ale rozhodně to neznamená přechod k PeCi. Jak nás ujistil, Speccy má svůj stůl hned vedle. Mimo jiné PAT hned na HDD (od pece, ne od Spectra (zatím-viz ZlinCon)) umístil emulátor X128 (Speccy, Pentíčko (Pentagon), ap.)... Pozn. zkuste si tipnout, kdo je autorem infoservisu. Už podle osoby vystupující v jednotlivých článcích by to mohlo být jasné.


sport: - Poté, co byl Petr Korda obviněn z dopování, uvažujeme zrušit tuto rubriku.


počasí: - Poté, co jsme již dlouho neviděli v bedně Tinu Preclíkovou... sorry - Pletánkovou, uvažujeme zrušit tuto rubriku.


kameňák: ..., ..., ???, !!!, :(, ...


-PAT-

MT's dostal tolik dopisů do své databanky, že tomu ani nemohl uvěřit. Za ty tři měsíce se mu stačilo ozvat neuvěřitelných 8 (slovy osm) lidí a MT's se z toho teď nemůže vzpamatovat.

mts


Tornado asi v minulém roce zlobil, protože nejenže nedostal žádné dárky, ale propadl se dokonce do "zelených pekel" - Green Hell...

Aragorn

Zdravím vás, všechny. Jste u mých nejnovějších zpráv. Takže začneme:
  - Víte, že na SPECTRU také dělal náš první prezident Tomáš G. Masaryk. Že né, tak kdo je potom TGM Crew.
  - Aragorn of N.C. se přiznal k tomu, jaký plyn používá do svých ohňů. Je to YPERIT.
  - Peagas nedělá na SPECTRU, protože je teď v Americe a tam dělá pro firmu FALCONfilm. A to, že před každým filmem běhá po mracích.
  - Schiva po vytvoření projectu 5 SAMYC se rozhodl přestěhovat do králikárny za jednou pěknou samycí.
  - Falco po nápsání těchto zpráv zalezl do svého úkrytu, aby ho někdo z jmenovaných náhodou nezabil.

FALCO

--------------------------------------------------
Výsledky vánoční soutěže
--------------------------------------------------

Ti z Vás, kteří nelenili a poslali své připomínky k nové koncepci XM teď jistě napjatě čekají na výsledky naší vánoční soutěže (když se nad tím zamyslím, výherci již vlastně v době uveřejnění tohoto článku ceny mají doma, ale...)

--------------------------
CHVILKA NAPĚTÍ
--------------------------

1.CENU (kazetový komplet 4 SOCCER SIMULATORS)
VYHRÁVÁ: Ing. Jaroslav Kovář
---------
2.CENU (kazetový komplet HEROES od české fy PROXIMA)
VYHRÁVÁ: Josef Švankmajer

A co dále?   NIC!

Vážení čtenáři, opět se potvrdila smutná stránka uživatelů Spectra. Jistě mi dáte za pravdu, že v miulosti neexistoval nějaký produkt pro Speccy, který by byl uveden na trh, jak by měl (viz např. časopisy). Kromě toho se však nepřetrhli ani ostatní Spectristé - uživatelé. I poté, co jsem si přečetl v ZXM smutnou bilanci došlých odpovědí na soutěž s hrou HEROES'92, i poté, co jsem si přečetl Aragornovu smutnou zprávu o počtu došlých odpovědí na dotazník okolo XM, stále jsem si myslel, že to ještě MŮŽE JÍT!
  Aragorn ve svém článku k dotazníku psal: Na dotazník odpověděl jeden člověk... asi budeme muset vyhlásit soutěž o nějaké zdravotně závadné ceny, aby se zvedla účast korespondentů...
  Nevím, jestli těm, co četli a nenapsali, se ceny zdály málo lákavé, ale investici do jednoho korespondenčního lístku pro vytvoření co nejlepšího XM si snad může dovolit každý. Slavným demomakerům a ostatním aktivním Spectristům se to dá i odpustit - bůhví, kdy se jim XM dostane ve víru Speccy záležitostí do ruky a pro vytvoření stále lepších SW i HW produktů si třeba nenajdou čas. Ale co vy ostatní? Nechci na tomto místě psát v rozhořčeném tónu, ani nadávat těm, co neodepsali. CHCI VŠAK, ABYCHOM SE ZAMYSLELI NAD TÍM, JESTLI TO OPRAVDU JEŠTĚ NĚKAM DOTÁHNEME, KDYŽ BUDE NA DOBŘE MÍNĚNÉ ANKETY TAK MALÁ ODEZVA.
  Na závěr mi ještě dovolte udělit pochvalu čestným čtenářům XM (shodou (?) okolností i výhercům) a to pro:
Jaroslava Kováře a Josefa Švankmajera, kteří dokázali, že když je snaha, jde to.

P.S. V minulém XM se objevila výzva Martina Toboly, ve které apeluje na zůstalé Spectristy, aby poslali své "přihlášky" do seznamu. Nejen díky výše uvedenému se bojím, že to nebude nijak valné. Viděl jsem na internetu několik takovýchto seznamů a byla tam až na pár vyjímek stále stejná jména. I přesto si myslím, že kromě velice proslavených lidí z velice proslavených demomakerských týmů existují ještě někteří UŽIVELÉ, kteří by měli něco nového vědět a HLAVNĚ BY O NICH MĚLI VĚDĚT TI OSTATNÍ...
  CO TAKHLE ZKUSIT NĚCO PODOBNÉHO V NĚKOLIKA ČASOPISECH A INZERTNÍCH NOVINÁCH? SPECTRISTÉ, NEVZDÁVEJME SE !!!

-PAT-

Recenze

--------------------------------------------------
Aven (48 kB)
Proxima 1994
--------------------------------------------------

(hru je možno zakoupit u Kompakt servisu)
aven aven2

Dnes vám představím chemickou střílečku Aven (nebo snad A VEN?). Na trh ji uvedla firma Proxima a zásluhu na ní mají Janáček, Schón a Hlavička.
  Úvod mám za sebou a teď vás seznámím s úkolem. Hrdina (tedy vy) se dostal do jakési chemické fabriky a musí najít cestu ven. A jak tak hledá, nachází různé předměty (laser, granáty,...), překážky (louže kyselin, elektřinou chráněné tunely,...) a samozřejmě i nějaké ty zmutované nestvůry...
 Hra je spojením střílečky a adventury, neboť ke zdárnému konci je třeba vyřešit řadu problémů. Těm, co hru vidí poprvé, doporučuji chvíli počkat a shlédnout demo, jak by měl děj zhruba vypadat, kam střílet, kam ne atd.
Kromě výše zmíněných potvor jste navíc omezeni časem (sloupec úplně vlevo nahoře) a vlastním zdravím (sloupec pod časem). U sebe můžete nést maximálně tři předměty, které jsou zobrazeny v příslušném okénku s tím, že používáte ten přemět, který je úplně nahoře.
  Hra se ovládá pomocí sincalir, kempston nebo keyboard (QAOPM) , navíc jsou ještě funkce dostupné pouze z klávesnice: V - vezmi, B - polož, X - změna předmětu, R - pauza a H - konec.

Na závěr ještě celou hru shrnu. Grafika je bezvadná, hudba vynikající, nápad průměrný, provedení dobré, manuál hrozný (dozvíte se pouze ovládání a dostanete radu, abyste si kreslili mapu)! Pokud se mi podaří hru úspěšně završit, jistě se s jejím návodem setkáte v dalších číslech X-Magazínu.

Vašek

Recenze

-----------------------------------------------
SHADOW DANCER
-----------------------------------------------

shadow dancer

Nebudu zde na tuto skvělou (a (světe div se) to říkám já) hru psát rozsáhlou recenzi (natož návod), můžete si to případně vyhledat ve FIFU.

Chci ale poskytnout informaci těm, kteří o této hře nevědí a proradit jim, aby si ji co nejrychleji obstarali (lépe s POKEm).

Jak se můžete přesvědčit z přiložených obrázků, celá hra je dělána špičkovou grafikou a to je jeden z důvodů, proč jsem u ní vydržel. Se svým psem vyrážíte na pouť plnou nástrah a nečekaných překvapení. V každé části musíte posbírat určitý počet jakýchsi bomb (?) a dostat se k východu, po kterém se přihraje další várka akce. Protivníky střílíte nebo stiskem dolů + fire v určité situaci vypustíte psa, který protivníka zablokuje a vy ho můžete bezstarostně poslat do nebe. Nakonec ještě můžete použít (pokud ji máte-stav se vypisuje v dolní části obrazovky) zbraň nazvanou MAGIC - pokud stisknete SPACE, rozletí se po celé obrazovce střely a všechny protivníky zničí.

Levely jsou (až na jinou grafiku a nepřátele) provedeny stejně, občas se mezi nimi objeví nějaká mezihra se silným BIG BOSSem, kterého musíte pro další postup zničit (jeho energii vidíte vespod obrazovky) nebo část, ve které střílíte přibližující se protivníky z vrchu obrazovky = část, ve které můžete získat život navíc. Na závěr budete odměněni pěkným efektem, ale odměňováni jste při hře vlastně pořád - grafikou.

Hra vyžaduje dobrý postřeh (i s POKEm), ale s trochou snahy se dá celá projít. Já ji mám za sebou asi 7x (brácha chtěl SNAPnout svoji rozehranou pařbu a já měl problém se sběrnicí, pak jsem si SNAPSHOT přemazal, atd...), ale i přesto se mi stále líbí.

Na závěr vám přeji dobrý postřeh, silné nervy a kvalitní joystick, budete to při tomto skvělém díle potřebovat.

-PAT-

----------------
SIM CITY
----------------

SUPER FINTA: 6597300$ !!! (POKE by PAT)
POKE 36759,100: POKE 36760,100: POKE 36761,100:
POKE 36762,100

simcity.gif(7 kb) simcity2.gif(2 kb)

Hra Sim City vás převtělí do role budovatele a správce města. Pojďme se jí podívat blíže na zoubek. Po nahrání do počítače si svoji budoucí dědinu pojmenujete a vyberete si obtížnost, která určuje výši finančních prostředků pro stavbu a údržbu (nejlepší je použít výše uvedený POKE, s 20000i dolary toho moc nenaděláte (neplatí pro sim-machry)).

Následují informace o ovládání, podrobnější popis byl uveřejněn ve FIFO magazinu (kol.r.'92) (používám verzi s UNIVERSUMovým překladem, která je shodná s anglickou, ale pro Čechy lepší).

V horní části obrazovky je tzv SYSTÉMOVÉ MENU, obsahující tyto položky: systém, volby, neštěstí a Průzkum.

SYSTÉM
Něco o Sim City = informace o tvůrcích Začni znovu = nová hra s novou krajinou Užij tuto krajinu =
- vlož nový kód - t.j. kód nové krajiny - vytvoř krajinu s kódem - vytvoří krajinu

VOLBY
Samobourání = můžete použít buldozer či stavět přímo na stromy (úprava povrchu se odečte) Domy můžete buldozerem BOURAT CELÉ NEBO JEN Z KRAJŮ (celé při použití buldozeru uprostřed čtverce). Započítání = při ON vypne (?!) vypsání bilance po konci každého roku Zvuk = zapnutí/vypnutí zvuku jsem nepostřehl Čekej při bourání = při ON se déle drží klávesa Rychlost simulace = nastavení rychlosti plynutí měsíců (v nastavovacím menu jsou tyto položky: vyšší, střední, nízká, čekání)

NEŠTĚSTÍ
Oheň = způsobí někde v krajině požár Potopa = způsobí zatopení části krajiny Zemětřesení = co to asi způsobí ? Pád letadla = způsobí leteckou havárii Tornádo = způsobí větrnou smršť Jaderná havárie = porucha v atom. elek. Zakaž vše (katastrofy jsou způsobovány i náhodně, což lze tímto zakázat)
- ON (vypnutí katastrof)
- OFF (zapnutí katastrof)
(kdo zná trochu engliž, ví že ON znamená zapnutí - tady to spouští to zakázání)

PRŮZKUM
Mapy = vyvolá mapu krajiny, po krajině se posouváte stiskem SS (SYMBOL SHIFT) + číslo z tabulky, která je vlevo nahoře. Dále můžete sledovat činnost policie, el.sítě, dopravy, atd. > po nastavení žádaného tématu v levém sloupci. Finance = správa financí (parametry měníte stiskem fire, pak pohyby do stran)
- Výše daní (norm. kol.7%
(vysoké=odstěhování))
- Daňový příjem (později se vypíše v dolarech)
- Financování služeb
- tabulka:

          žádaná  částka / placená č. / platba%
doprava          ?             ?           ?
policie          ?             ?           ?
hasiči           ?             ?           ?

Hodnocení = spokojenost občanů - odpověď v procentech na otázku, jestli starosta koná dobrou práci + tabulka nejzávažnějších nedostatků v procentech (po sloupcích): provoz, zločin, daně, znečištění, požáry, nájemné, nezaměstnanost

Níže je počet obyvatel, stěhování (pokud máte mínus (=emigrace), děláte něco špatně), odhadní hodnota města, kategorie, obtížnost a skóre.

Ikonky jsou popsány na obrázku, v průběhu hry se i několikrát mění (zrovna nedávno jsem viděl jednu zcela neznámou).

Tato hra se opravdu povedla a doufám, že taky něco postavíte, když máme takovou bytovou krizi.

P.S. Z obrázku si v žádném případě (!) neberte vzor, snažil jsem se toho co nejvíce vměstnat na jednu obrazovku.

-PAT-

Recenze

----------------------------------------------------
THE SIMPSONS™
BART VS. THE SPACE MUTANTS
(only 128K)
1991 Acclaim Entertainment, Inc.
-----------------------------------------------------

simpsons.gif(3 kb) simpsons2.gif(4 kb)

Podle různých filmů už bylo napsáno mnoho her, některé měly velký úspěch (jako např. BATMAN THE MOVIE, TOTAL RECALL, TURTLES, TOWDIE ...), jiné zase nestály za nic. Jak tomu je s THE SIMPSONS?

Nahrávání hry z magnetofonu je přímo otřesné. Nejprve se totiž nahraje pouze CODE hry a 1. level a po jeho úspěšném dohrání se nahrají další 4 levely. A když vám v jednom z nich (2. až 5.) dojdou životy (s čímž počítejte), hrajete znovu od prvního, což znamená další nahrávání!! Toto jediné mi na celé hře velice vadí. Myslím si, že takhle to chodí spíše na 48ičkách.

No pokročíme raději dále - k samotnému příběhu hry: Springfield napadli vesmírní mutanti a Bartovým (resp. vaším) úkolem je zabránit jim postavit jejich novou zbraň. K její stavbě potřebují různé předměty, které musí Bart v 5ti levelech (Barevné objekty, Springfieldské nákupní centrum, Krustyho zábavný park, Springfieldské muzeum a Springfieldská jaderná továrna) sesbírat, zničit, schovat či přeměnit a vypořádat se přitom se všemi nástrahami. Ke splnění tohoto úkolu má Bart 3 životy (během hry však může získat i další), několik peněz a speciální brýle, podle kterých pozná lidi ovládané mutanty. Pokud Bart na takového člověka vyskočí, zbude po něm "důkaz existence mutantů" (doslovný překlad). Sebráním několika důkazů může Bart zachránit jednoho člena rodiny (bude na něj čekat na konci levelu).

Grafika je velice propracovaná (viz. přiložené obrázky), zvláště postavička Barta. AY hudba na začátku i zvukové efekty při hraní jsou také dobré. Ovládání je poněkud složitější (škoda, že si ho na začátku nemůžete předefinovat), protože za normálních okolností můžete použít pouze rentgenové brýle a to stiskem "dolů". Abyste mohli použít i jiné předměty (většinou nakoupené z různých obchodů), musíte nejprve stisknout a držet "dolů", za pomocí "fire" si předmět vybrat a potom vše pustit (tím ho použijete).

Musím se přiznat, že jsem se zatím moc daleko nedostal (nejdál do 2. levelu), neboť mi vždy došly životy a než abych se to pokusil hrát znovu (tzn. stiskl PLAY a čekal), dal jsem přednost RESETu (také jsem se hru pokoušel upravit pro D40/80, ale neuspěl jsem). Nicméně, pokud vám stálá manipulace s magnetofonem nevadí (mě dovádí k šílenství), THE SIMPSONS si pořiďte, stojí za to!

mts


software
Vydavateli přišla reakce na článek KOMPRESE v XM 7/98.
- Autor: Jindřich Hrůza
- Přepis: PAT (omluvám se za příp. nesrovnalosti)

ad KOMPRESE

- TURBO IMPLODER se po depackování UMÍ vrátit do BASICu, stačí u otázky CALL stisknout pouze ENTER. Vypíší se nuly, ale program se vrací normálně do BASICu nebo tam, odkud byl volán (ve spodní části obrazkovky je napsáno, co která položka udělá, když se u ní zmáčkne ENTER a u CALL je právě napsáno RETURN), takže nejsou nutné takové šachy, jako psát u CALL adresu 82 (či tak nějak), na které je instrukce RET.

- NEJLEPŠÍ je opravdu packovací MÓD 2, ale musí se to zapackovat navíckrát, což snad lze vždy. Módy 1 & 3 jsou nespolehlivé v adrese, na kterou má program po depacku skákat, a navíc tyto módy už nejsou podruhé packovatelné. Mód 2 packuje prakticky vždy alespoň na 2 krát (než se to pokazí) a výsledky jsou pak o 1-2 kB lepší než u módu 3 (někdy jsou lepší již po prvním zapackování). Mezi výhody patří také to, že většinou nepackuje tak dlouho, jako mód 3.

- Špatně se v TI packují samplované hudby (1-bit) pro speaker a dlouhé texty, na to je lepší MR. PACK 2. Navíc umí MR. PACK 2 komprimovat i BASIC, a to i společně se "strojákem" (BASIC se přenese nad adresu 24199 a tam se pak packuje stejně, jako strojový kód).

Příklad:

pokud mám program v BASICu a k němu stroják na adrese 50000 v délce 1000 bajtů, tak v BASICu napíšu:

LOAD "mrpack2" SCREEN$ : RANDOMIZE USR 16384 : RUN

...nahraje se MR. PACK 2, nabídne mi rovnou BASICMOVE, to "odklepnu", nabídne se PACK, ale přeskočím na RANGE a tam zadám: START: 24200 END: 50999 Pak skočím na PACK a zapackuji to, hotovo. ...Ještě lepší je po zadání BASICMOVE skočit do posledního menu vpravo a tam aktivovat položku BASIC. Provede se NEW, ale CLEAR je automaticky nastaven na 24199, takže se nic nesmaže. Pak stačí nahrát TURBO IMPLODER a zapackovat to s ním (má lepší výsledky). Depackování se provede příkazem RANDOMIZE USR 24200 (v TI se u CALL musí zmáčknout ENTER). Následný opětovný příkaz RANDOMIZE USR 24200 přenese BASIC na správné místo a spustí ho podle příkazu, který je zadán na místě v příkazu pro nahrání programu Mr. Pack, tj. zde:

LOAD "mrpack2" SCREEN$ : RANDOMIZE USR 16384: RUN

Těchto příkazů může být (podle manuálu) i více.

-----

MR. PACK 2 nepřenáší nad adresu 24199 obsah tiskového bufferu, který je někdy BASICovskými programy využíván (např. INDY JONES 2 tam má umístěnu znakovou sadu, SSM zase čísla místností, ve kterých se má kreslit obrázek). V tomto případě se pak musí postupovat trochu jinak. Nejjednodušší je napsat po NORMÁLNÍM nahrátí BASICU něco jako:

LET AS="": FOR x=0 TO y : LET a$=a$+CHR$ PEEK (23296+x) : NEXT x

(-y- se zadává podle toho, kolik adres je od adresy 23296 použito pro programátorovy účely) a na začátek BASICového programu se napíše třeba: 10 FOR x=0 TO y (viz výše) : POKE 23296+x, CODE a$ (x+1) : NEXT x ; do dialogového řádku se pak zapíše: LOAD "mrpack2" SCREEN$ : RANDOMIZE USR 16384 : GOTO 10. (GOTO se musí použít proto, aby se po spuštění BASICu nesmazala proměnná a$. Dále se už pak postupuje jako v předchozím případě.

-----

Při provádění položky BASICMOVE je dobré ověřit si, jestli nebude BASIC po přenesení nad adresu 24199 zasahovat do eventuelního strojáku, který chcete taky packovat. No, zatím se mi to nestalo.

- Program TURBO IMPLODER lze ZNOVA SPUSTIT příkazem RANDOMIZE USR 18400 (prostřední třetina obrazovky) např. v tom případě, že jej chci víckrát použít pro packování = TI NEMUSÍTE ZNOVU A ZNOVU NAHRÁVAT PRO KAŽDÉ PACKOVÁNÍ A ZNOVU A ZNOVU SPOUŠTĚT PŘÍKAZEM RANDOMIZE USR 16384. Podmínkou ale je, že se nesmaže obrazovka.

Program MR. PACK 2 přenáší při provádění BASICMOVE kromě BASICu i systémové proměnné (např. nastavení znakové sady).

-Jindřich Hrůza-

------------------------------
SPECTRUM a PC
------------------------------

V tomto článku nebudu popisovat rozdíly obou počítačů (stejně je speccy nejlepší), ale jak je oba využít k větší radosti uživatele. Vycházím z toho, že máte EI-MANAGER nebo jiný program pro komunikaci mezi ZX a PC, a umíte ho docela slušně ovládat.

Rozdělím článek na 3 oddíly:

1.OBRÁZKY

Konverze obrázků je asi nejjednodušší. V EI-MANAGERU (dále jen EI) převedete obrázek a soubor ZXSCREEN.E bez změn. Na PC spustíte soubor ZXSCREEN.EXE a zadáte: ZXSCREEN jméno obrázku.BTS. Ukáže se vám obrázek a klávesou se uloží ve formátu PCX.
V Paintbrushu si ho upravíte...

A co zpětná konverze ?

Pokud jste si např. upravili minulý obrázek a chcete ho vrátit zpět na Spectrum, musí být obrázek černobílý, jeho velikost je 255x195 pel (bodů). Uložte ho na disketu ve formátu BMP (bitová mapa) a konvertujte zpět na disketu ZX. Použijte BMP CONVERT a máte hned např. digitalizovaný obrázek nebo něco jiného. Podívejte se na přiložené obrázky.

2.TEXTY

Ty se konvertují taky celkem jednoduše. Stačí znát, jak jdou data za sebou a rozložení kódu kláves. Texty se zabývat nebudu, mluví o nich manuál k EI.

3.HRY

K tomu musíte mít emulátor ZX-SPECTRA na PC a patřičné konvertory (rád vám je zašlu), ale výsledná práce stojí za tu malou námahu! Asi nejčastěji budete konvertovat snapy, protože třeba bytes nebo program potřebuje vlastní start. To se dá zajistit pomocí magnetofonu (zapojení je v emulátoru). Radím vám, pro nejlepší práci, emulátor ZX Spectrum Emulator od Gertona Luntera.

A co třeba Microsoft Windows na Spectru ? Cha Cha !!! Nelze to !!!

Budu citovat text z manuálu ke EI:

,, ... Určite vo Vašom okolí niektero vlastní osobní auto (povezdma Favorita), viete prečo do tohto tátoša tankuje vždy benzín a nie nafta ? ... Zmierte se s tým, že mezi Didaktikom a PCčkom i keď velký rozdíl ..." (zkráceno!)

Aby ti co nemají EIM nesmutněli a měli něco z tohoto textu, napíšu jak konvertovat soubory z PC na ZX: Na PC si vytvořím soubory, které potřebuji přetáhnout a pak je po jednom uložím na čerstvě naformátovanou disketu (1 soubor - 1 disk). Pak mám na Spectru kratičký strojový prográmek, který zavolá čteni sektoru z DROM:

      org 23296 ;za VIDEORAM do bufferu
start ld hl,30000;načíst od 3e4
      ld b,1    ; číslo stopy 1.sektoru
      ld c,5    ;jeho číslo na stopě do BC
      ld d,65   ;počet sektoru k načtetní
      ld e,5    ;počet opakování při chybě
      rst 0     ;přestránkuj DROM
      call 8866 ;rutina READ_SCT
      jp 5888   ;návrat

Z BASICu zadáte POKE #247,79: RANDOMIZE USR 23296. Zahrčí mechanika a soubor je načten. Pak zadáte SAVE "název" CODE 3e4,délka (stejná jako na PC) a v TOOLSu 80 nastavíte opravdové parametry (typ souboru, start ...). MDOS a MSDOS disk musí mít stejný formát (standartně 80x9).

To bude asi všechno. Přeji vám krásné přetahování souborů, ale i všechno ostatní...však vy víte !!!

Pouze pro DM bez DPH váš

-ALSA-

O bližší informace pište nebo volejte na:

Aleš Slabý (ALSA)
Za Branou 268
Křižanov
594 51

TEL: 0619/543630
0603/541208

Použitá literatura:
ZX-Magazín 6/93 str. 21
Manuál ke EI-MANAGERu
Převod diskových souborů od Faltynka Petra A vše ostatní co mi přišlo pod ruku


hw

Na čem se pracuje

Na akcích, jako je DoxyCon a ZlínCon, bylo vidět mnoho zajímavého hardware a proto bych něco o nich napsal, aby o nich věděli i ti, co na těchto akcích nebyli.

Absolutní bombou je bezesporu novinka, jejímž autorem je PVL a Tritolsoft a to připojení Harddisku... Toto zařízení umožnuje připojit jakýkoliv standardní harddisk (dále jen HDD) z PC a číst z něj data ze 16 bitové datové sběrnice a jelikož připojení CD-ROM je v podstatě stejné, umožňuje číst i CDčka nebo ovládat přehrávání zvukového CD v CD-ROM mechanice (toto již existuje).

Původně se uvažovalo, že se použije stejný formát dat jako má PC, ale toto pak bylo zavrhnuto, protože MS-DOSovský formát HDD je dosti nedokonalý. Busy proto sestavil parametry nového formátu dat na HDD a slíbil, že ovladání HDD bude začleněno v novém dosu pro MB02+ (údajně je základ už hotov), ale HDD jako takový je nezávislý na jakémkoliv řadiči, ať už je to D40/80, MB02+ či Betadisk, a je tedy schopen pracovat i na počítači, ke kterému není připojen ani kazeťák. Nutné je jen mít v paměti obslužné rutiny pro HDD, které asi budou pro nemajite MB02+ umístěny v přídavné paměti ROM.

A teď to hlavní - Busy a 8BC slíbili, že funkční verze HDD bude už na DoxyConu '99 (myšleno verzi, která se může sériově vyrábět a s kompletní softwarovou obsluhou)...



Na ZlínConu byl také RAM-DISK 512KB, který vytvořil Jan'k Software, toto zařízení funguje jako další pamět, která se stránkuje místo ROM (0-16383) a její výhodou je, že je zálohovaná. Schiva of Naughty Crew pro ní udělal několik remixů ruských dem a samplů, které se přehrávají na AY ve vcelku slušné kvalitě a hlavně délce. Autor jej doporučuje majitelům kazeťáků a D40/80. Na MB02+ asi nebude fungovat, kvůli kolizím s ROM.

K vidění také byl video digitizér, jehož majitelem je Václav Balek. Přístroj převádí video signál na obrazek v ZXS a to rychlostí asi 1 snímek za 10s. Obrázky nejsou dobře vystínované, nicméně jde poznat co na nich je, pokud se ovšem dobře nastaví regulátor jasu. Bohužel autorem je pan Drexler, který se už Spectrem nezabývá a tudíž bude asi problém sehnat jeho schéma.

Jednu dobu prodával Kompakt servis podobné zařízení, ale byly rychle rozprodány a další už asi nebudou, protože sklad v Anglii od byly dováženy, vyhořel. V tomto skladě bylo údajně také velké množství originálního software....

- Aragorn -

Indikace otevřeného portu IF D40/80

hw.gif(2 kb)

Kdysi jsem používal Didaktik M a plno periférií připojených na Interface v D80. Nejvíc mě štvalo, že nevím, kdy je IF zablokován a kdy ne. V příručce jsem našel, že blokování řídí obvod 74LS74 (ICo8). Udělal jsem si tedy tuto indikaci LEDkou. Našel jsem v disketovce dva tyto obvody a voltmetrem a podle schématu našel ten pravý obvod a ten správný vývod. Na obrázku máte skicu, jak to v disketovce vypadá. Nejdříve si sundejte vrchní kryt (dva šrouby vzadu u ventilačních otvorů. Další čtyři šrouby drží mechaniku a ty taky rovnou vyndejte. Otočte krabici zase zpět na nožičky a sundejte kryt. Doufám, že jste si nejdříve vytáhli zástrčku ze zásuvky a vidíte na ní, aby vám ji nějaký vtipálek zase nedal do "zdi". Mechaniku dejte kousek stranou, dávejte pozor ať se kabel někde nevytrhne. Hned tam u LEDky "POWER" je náš obvod. LEDku zapojte na místa vyznačená červenou šipkou.

Polaritu bohužel nevím, musel bych tu mechaniku zase rozebírat a to se mi nechce. Zkuste ji připojit a vyzkoušet a v případě nefunkčnosti prohodit.

Nejsem si jist, jestli takhle zapojená LEDka nic disketovce neudělá, ale mám ji tam už delší dobu a IF fungoval tak, jak měl. Teď sice používám IF v DG a poznám, který program aktivuje IF v D80 i když se v manuálu píše, že IF v D80 nelze s DG použít a ani se nedá odblokovat (blbost).

Snad jsem tímto příspěvkem někomu pomohl se zbavit problému.

- SWEET FACTORY -

Tak už je to zase tady...
zlin.gif(3 kb)

------------------------------------------
ZlinCon '98
------------------------------------------

(jak jsem to viděl já (PAT))

Cestu do Zlína popisovat tentokráte nebudu, jediné, co k tomu mohu poznamenat, že poté, co jsem s ARAGORNem/NC a FALCEM vystoupil z autobusu a rázně vykročil kupředu, selhal jsem na prvním sloupu, kde sice byl plakát ZlinCon '98, ale chyběla tam šipka. Nakonec mi došlo, že to bude asi rovně po cestě a po chvilce bloudění jsme tam všichni spokojeně dorazili.

Resp. ještě ne. Stáli jsme před nějakými podivnými dveřmi, o kterých jsme se později dozvěděli, že vedou do místní školky. Ani po objevení správného vstupu však ještě nebylo vyhráno - nikde nikdo. Dodali jsme si odvahu a jako tajní agenti KGB vstoupili do budovy. Po otevření dveří na jednom z vyšších pater se nám naskytl rajský pohled na místnost plnou Spectristů a...

Začalo se vybalovat a "očumovat". Stručně:

- JAN K.SOFT prezentoval 512kB ramdisk pro Speccy. Vypadá to dost dobře, SCHIVA/NC je taky velkým fandou tohoto zařízení, nevím však, jestli se to uchytí ve velkém.

- TRITOL měl na stole "ňákej" HDD a CD-ROM, pouštěl tam na Speccy "ňákej" film (9MB), pouštěl tam na Speccy zvuková CD a do toho ještě cvakal v Promíkovi (tj. Prometheovi). HDD pro Spectrum má velikou šanci pro rozšíření, podle mě je to stěžejní HW, se kterým Speccy překročí rok 2000. BUSY SW&HW pro to již připravuje SW a vypadá to, že budeme mít lepší HDD než PéCéčkáři !!! U tohoto tématu se ještě v XM jistě setkáme.

pat.gif(1 kb)

- Pan Václav Balek měl u Didaktiku připojenou kameru, mohli jste do ní dělat "ksichtíky" a rovnou se sledovat na monitoru. Kvalita obrazu šla nastavovat přímo při snímání a každý záběr jste si mohli přímo stáhnout na disk. Jeden obrázek (taková bleskovka narychlo) by měl být součástí tohoto článku (hádejte, kdo na něm asi je... no kdo... já! (a-ha)).

Dále pan Balek potvrdil sám od sebe "moje" tvrzení, že by se Speccy mělo více medializovat. Jak prohlásil, právě on je jedním z těch, kteří vůbec nevěděli, že se na Spectrum ještě maká, než se zkontaktoval (myslím) s Ivanem Preclíkem.

- Němci (myslím SinTech) prodávali originální hry nejrůznějšího druhu, multiface 128, rozdvojovač sběrnice, ....

- Přijel pan Macháček (Kompakt Servis), prodávál diskety 5,25" i 3,5" po 16ti Kč.

- Tuleby odněkud přinesl asi 6 knih Assembler a ZX Spectrum 1, zadarmo se to hned "rozkradlo". Mohu s potěšením říci, že tuto slavnou podlaviční četbu konečně mám. ...co ještě...

- Hood si ze ZlinConu odvezl opravenou 128mu a nové MB-02+, čímž se zařadil mezi šťastné uživatele tohoto systému.

- Televizi (zpravodajství) jsem nikde neviděl... ...osobní vstup: Ve cca 2.30hod. ráno jsme se s Falcem rozhodli, že zajdeme na nejbližší pumpu pro nějakou kapalinu, kterou bychom zaplnili žaludky. Ač se to zdá nesmyslné, naproti hostinci Přístav (resp. trochu dále) jsou pumpy (benzinové, samozřejmě) 5 metrů za sebou hned dvě(!) a obě vlastní společnost BENZINA. No a obě byly zavřené. ...konec osobního vstupu, pokračuji ve zprávách:

- Bonny B., kterou všichni napjatě očekávali, nepřijela.

- V neděli jsme dostali (v ceně vstupného) dobrou polévku (myslím, že gulášovou).

- ZlinCon'98 nezklamal. Příště přijeďte, nebudete litovat!

- PAT -
24/12/1998//0:10

povídka
Úryvek z knihy:

UFO: ...A přece létají!

Guido Moosbrugger

Kap. V. čl.15. Manželství

Také na planetě ERRA existují lidé bez rodin, ale manželství se prakticky uskutečňuje v polygamní formě. V celém vesmíru potřebuje každá lidská civilizace určitá pravidla a zásady, které jsou zakotveny v zákonech a příkazech. Při vypracování těchto pravidel si mimozemšťané především berou za vzor Přírodu. Tvůrčí zákon lásky stanoví zcela jasně, že každá mužská bytost jako oplozující část přírody je schopna pohlavního styku s několika ženskými bytostmi. Pro lidi to znamená naprosto jednoznačně, že každý zdravý muž může uzavírat manželský svazek s několika ženami. Žena může být jako přijímací strana oplodněna pouze jediným mužem, a proto podle přírodního zákona smí patřit pouze k jednomu manželskému svazku.

Tento zákon se u Plejáďanů uplatňuje v plné šíři, takže jeden muž má vždy několik manželek. Jestliže má muž například čtyři ženy, které si vybral, pak s každou z nich udržuje zvláštní domácnost. Muž pak žije střídavě s každou ze svých partnerek. Tento způsob nemá samozřejmě naprosto nic společněho s mnohoženstvím, harémem nebo něčím podobným. Mezi jednotlivými manželkami panují láskyplné a přátelské vztahy, stejně jako vůči manželovi. Jakákoliv žárlivost je něčím naprosto cizím.

Rád bych na tomto místě zdůraznil, že ženy v manželském svazku jsou s mužem naprosto rovnoprávné. Zákony inkarnace se starají rovněž o to, aby muži nebyli vůči ženám nikterak preferováni, totiž tím, že při různých převtěleních se může čas od času měnit pohlaví. Tímto způsobem dochází k neustálému vyrovnávání a domnělé nespravedlnosti se tím odstraňují. Pro mnohé z nás nebude patrně snadné to, co jsme výše uvedli, napoprvé pochopit a akceptovat.

Plné duševní a vývojové zralosti pro uzavření manželství se na planetě ERRA dosahuje teprve asi v sedmdesáti letech. Do tohoto věku se také žádné manželství neuzavírá. Erraňané se až do tohoto věku zdržují sexuálních styků, aby mohli věnovat co nejvíce pozornosti svému duševnímu vývoji.

Jestliže se pak dva lidé setkají a domnívají se, že mohou vzájemně rozvíjet hlubší city, mají pak celé tři roky čas na to, aby si své city ujasnili a aby se přesvědčili, zda tyto city skutečně existují, zda jsou pravé či nikoliv. Po tomto období je prověří znalci a zjistí, zda skutečně k sobě patří. Teprve po úspěšném složení této zkoušky může dvojice uzavřit manželský svazek, pokud obě strany prokázaly potřebné předpoklady, jako jsou hluboké city, vzájemná náklonnost, láska apod.

Normálně trvá manželský svazek celý život, lze jej však dodatečně zrušit, jestliže se ukáže, že předpoklady byly nesprávné.

Tříleté přípravné období je rozděleno tak, aby oba partneři spolu mohli strávit během sedmi dnů společných jen několik hodin. Je na nich, jak svoji schůzku prožijí, přičemž však v žádném případě nepřichází v úvahu pohlavní styk. Ten je povolen teprve tehdy, až na základě zkoušek lze nadcházející svatbu považovat za hotovou věc. Jestliže oba partneři vykonávají činnost, která je nezbytně svádí dohromady více než jednou v týdnu, nebývají proti tomu námitky, pouze se přitom nepřipouští žádný čistě osobní styk. Toto pravidlo bylo zavedeno proto, aby oba kandidáti manželství měli šest dnů času na důkladné přemýšlení o tom, co spolu prožili. Toto zkušební období trvá dva roky a jestliže je oba dobře přestáli, následuje potom ještě jednoroční odloučení. Během tohoto období se oba nesmí vůbec vidět ani setkat.

Často se nechají třeba i přeložit na nějakou jinou planetu, kde plní své pracovní povinnosti a kde mají dostatek možností k tomu, aby si všechno ještě jednou nechali projít hlavou. Teprve potom se provádí výše zmíněná zkouška.

Rozvody jsou u Plejáďanů povoleny jen ve zcela výjimečných případech, neboť je to hrubé porušení zákonů a příkazů Stvoření vztahujících se k manželskému svazku. Patří sem především porušení tohoto svazku, které u nás známe jako nevěru. U Plejáďanů při jejich vysokém stupni vývoje je tento delikt považován za velmi závažný a provinilci jsou za trest posláni na doživotí do vyhnanství.

Na otázku, co se stane, jestliže se Plejáďan zamiluje do člověka, který žije na zcela jiné planetě, odpověděla Semjase takto: ,,Jestliže se nějaký člověk naší rasy zamiluje do člověka jiné rasy, jejíž duchovní úroveň je nižší než naše, a jestliže je jejich vztah takový, že se oba chtějí spojit (tj. uzavřít manželství, pozn.aut.), pak je tato možnost posouzena z hlediska našich zákonů. Pokud fakta ukážou, že jsou splněny nejrůznější předpoklady, může dojít k uzavření manželství. Přitom není naprosto důležité, že bytost z druhého světa má nižší duševní úroveň, než je naše, neboť v takovýchto případech naši vědci tuto úroveň rozvinou a vyrovnají s naší. Takovéto případy bývají ale jen zcela výjimečné,"

V této souvislosti by mohla být zajímavá také otázka žárlivosti, zvláště když si představíme, jak to vypadá u nás na Zemi, když má muž několik žen, které si ze žárlivosti neustále vjíždějí do vlasů. Pokud jde o žárlivost, nemají s ní Plejáďané již žádné problémy. V dřívějších dobách museli ale i oni projít příslušnými stádii učení. Semjase k této otázce uvedla: ,,Zcela antimateriálně myslící člověk v sobě už nedokáže vytvořit žárlivost, neboť jeho myšlení se stalo myšlením všeposti- hujícím, které ve své ctižádosti považuje veškeré vlastnictví za nečestné a v lásce a radosti se povznáší k obecnému dobru, avšak vždycky v tom smyslu, že čestný svazek je dán dodržováním zákonů a příkazů Stvoření, a to oběma stranami.

Jestliže u nás dva lidé vstoupí do manželského svazku, pak to neznamená, že by se některý z nich stal vlastníkem druhého partnera, ale jedná se o těsnou sounáležitost. Nedochází proto přitom k žádným projevům vlastnictví, nýbrž pouze k projevům lásky, pochopení a radosti nad potěšením druhého. Každý partner má plnou svobodu při svém konání a při uplatňování zákonů a příkazů.

Zatímco při čistě manželských otázkách, jako je přijímání rozhodnutí apod., se postupuje v oboustranné shodě ve všech oblastech. Zákony a příkazy jsou přitom dodržovány v evolučním smyslu a v každém ohledu. V tomto směru je zapotřebí vzájemného vyjasnění a shody, což je dáno určitými pravidly."

Pro nás, pozemšťany, je zatím ještě těžké pochopit, co se tím vlastně míní. Nechtěl jsem ale před čtenářem tyto věci zakrývat, neboť v nich mnohé stojí za zamyšlení a umožní tak dojít k novým poznatkům. V rámci této tematiky se také objevila otázka manželských sporů. Semjase na to odpověděla otázkou, zda považujeme mimozemšťany za nadlidi. Prohlásila, že je zcela normální, jestliže mezi manželskými partnery dochází k názorovým rozdílům, které však nesmějí vyústit do sporu, jak se u nás běžně děje. Pravila:

,,Také u nás, stejně jako všude jinde, jsou všechny formy života na různé úrovni ve svém vývoji, takže se nikdy nesetkají dva naprosto přesně stejně orientované póly, což by ostatně vedlo ke zploštění a k přerušení vývoje. Scházet se proto musí navzájem vždy dva různě zaměřené póly, má-li docházet k vývoji. To znamená, že se tyto dva různé póly navzájem střetávají, čili dochází ke konfliktu dvou různých názorů, takže v zájmu vývoje je nutno, aby se vyskytovaly rozdíly v názorech. Takový je neodvolatelný zákon vývoje, jemuž jsme podřízeni jak my, tak i všechny ostatní živé bytosti ve všech vesmírech."

Opsal na zkoušku pro Xmagazín

- IJK -

--------------------------------------------------
PROteKST 2. díl
--------------------------------------------------

Ano jsem to zase já, TORNADO. Měl jsem možnost vyzkoušet PATův PROteKST systém ( tuším, že v DESKTOPU.) Na začátek trocha varování pro děti a jinou malou zvěř. Texty jsou někdy dost drastické a možná i brutální. Takže only eighteen years.... Nazveme to třeba ..návštěva u mne. Jakákoliv podobnost se vylučuje a příběh je možná vymyšlený a dost nepravdivý. Vylučuje se že osoby v tomto textu existují anebo dokonce žijí. Tak a začínáme.

Stojíš před dveřmi u bytu kde bydlí asi nejblbší Spectrista v širokém okolí. (Mám dobré osobní hodnocení). Ano je to asi TORNADO. Vidíš nápis a zvonek.

Co uděláš ?

Přečti nápis. OK.

Čteš: CAUTION EXTREME WARRING.. dál se nápis nedá přečíst. Asi potřebuje více šťávy. Stojíš tu jak křupan a blbě čumíš.

Co uděláš ?

HELP ! OK.

Asi bys měl stlačit zvonek.. Stlač už ten zvonek !!! Stlač zvonek. OK.

Stlačil jsi zvonek a zbyl z tebe škvarek. Náhle se objevil dosud nečitelný nápis. Díky za použití mého relaxačního zvonku. Právě si okusil 5000 Gigawatt a 400 Ampérů. Jestli žiješ tak vstup. Je z tebe dosud jediný žijící škvarek na zemi a v celém vesmíru.(snad najdeš i nějaký jiný). Seš nasranej.

Co uděláš ?

Vykopni dveře. OK.

Vykopnul jsi dveře. Bohužel za nimi někdo stál a hrozně zařval. Teď už se nedá poznat, kdo to mohl být, snad jen podle krve, která se vesele rozstříkla na okolí. Už jsi se uklidnil při tomto pohledu na krásně červenou zeď. Vstoupil jsi dovnitř a vidíš: Napravo je koupelna, wc a kuchyň. Před tebou obývák a nalevo botník a spolu dílna s místností. Pravděpodobně tam pracuje TORNADO a jeho bráchové. Na botníku vidíš chleba, hořcici a švába. Máš velkej hlad.

Co uděláš ?

Sežer švába. Chyba !

Jen co ses přiblížil ke švábovi a ten zpozoroval hladový škleb dostal hlad taky. Dostal jsi od něj pár lekcí wreslingu, který tě nalámalo jako crackerku. Šváb tě sežral s chlebem a hořčicí.

Jsi mrtev ! GAME OVER.
???
! ! !

Ne nejsi mrtev. Šváb se tě přežral a vyblil tě na stěnu. Šváb je mrtev. Diagnóza : otrava neidentifikovatelným objektem. Stékáš po stěně. Stékáš po zrcadle, co ti stojí v cestě. Hrozně jsi se lekl svojí podoby, až jsi se poblil.(no to snad ne ?!) Tvoje výkaly roztavily podlahu. (Asi jsi chlastal červenýho draka, že ?) Vidíš v otvoru nějakou flašku. Je otevřená a na jejím boku čteš nápis: Repair Elixir. Sklouznul jsi do flašky. Zdá se, že tekutina zabírá. Po velké námaze jsi vylezl z flašky a začal se formovat do své podoby. Jsi opět živý .. jen se ti v břiše sem tam něco pohne...

Už jsi ve formě a maximálňe nasranej!

Co Uděláš ?

D E M O L U J ! OK.

Běžel jsi do kuchyně, ale zastavilo tě silové pole. Zdá se že se dá jít jenom do dílny, kde pracuje TORNADO.

Co uděláš ?

Jdi. OK ale kam ?

Do dílny vole !

Aha !? OK

Jsi v dílně. Vidíš zde dva pracovní stoly. Na jednom je pracovní nářadí a na druhém ZX 128+2, 3 Dé vosumdesátky, TV a kopa rozházených disket a ZX magazínů. Zkrátka je to chlívek, jak má být. Dále vidíš akvárko, dvě -asi se tomu dá říct- postele a pytel cementu. (pytel cementu ? No a co ti je po tom kam si to dám. Vždyť černé stavby mořského akvárka jsou povoleny (aspoň si to myslím))(a nedávej jsem pořád ty závorky.No tak sorry)(((()))()(()()() Dovolím si tě upozornit, že jsi pořád nasranej.

Tak dík.

Není zač ale už něco dělej !!!

Pomsti se. OK.

Nasypals' pytel cementu do akvárka, které se ani akvárkem nazvat nedá. Je to taková zelená břečka a něco v ní plave a dělá na tebe oči. Akvárko začalo nabírat bílou podobu. Rybičky se po roční hladovce vrhly na cement jako piraně a po chvíli zbělaly a padly na dno jako kámen. Akvárko se změnilo na bílý kvádr. Pěkný to pohled, ale pomsta pokračuje. Začal jsi formátovat diskety. Slyšels, že někdo přišel. Ano je to TORNADO. Jakmile uviděl nepořádek a někoho, že mu sedí u počítače, zapnul bezpečnostní systém. Místnost se hermeticky uzavřela a byl do ní vpuštěn tekutý dusík. Zmrznul jsi na kost. Náhle se objevily laserové kanóny a rozstřílely tě na miliardy atomů. Bezpečnostní systém se deaktivoval. Máš štěstí, že elixír ještě působí. Vlivem tepla se tvé atomy začaly měnit na molekuly a ty zase na buňky.

Slil jsi se asi za půl minuty. Dovnitř vstoupí TORNADO a ptá se, kdo jsi a co jsi mu tu z toho udělal. Všechno jsi popřel a TORNADO ti na to skočil. Pozval tě na panáka do místní mlékárny a tam jste se zřezali do poslení cisterny. Na druhý den tě TORNADO vykopnul na nádraží a ty si se s otravou mlékem dostal až domů, kde jsi podlehl poslení krabici mléka. Bylo prošlý a tak jsi znechuceně poslal zprávu do nedaleké čističky odpadních vod přes záchod a pak i přes vanu. Po měsíční abstinenci jsi byl schopen najít svůj vypínač od počítače a začal něco smolit. Byl to vzkaz pro TORNÁDA... GAME OVER..... na stém řádku.....

- Tornado -

--------------------------------------------------
CENZURA
Sedm týdnů, které otřásly hradem
--------------------------------------------------

str. 8 Od lidí z jeho okolí slyšela vyprávět různé historky, že se s ní scházel, ještě když žila Olga, že se s tím vůbec netajili, že o tom dokonce paní Olga věděla.

str. 8-9 To přece nemůže být pravda! Měla před očima její byt, ten nevyvětratelný psí puch, ty haldy různých krámů na chodbě přede dveřmi, které neměl kdo uklidit. Ještě před týdnem nosila roztrhaný kabát, jehož rukáv držel jen náhodou.

str. 11 budou muset zajet k Dagmar Veškrnové domů. Její čtyřpokojový byt dobře znala. Nic se tam od její poslední návštěvy nezměnilo. Pořád jí ten vchod připomínal nějaké skladiště.

str. 67

,,Víš, já si ho chci vzít... Uděláme to tady. Pozvu sem nějakého úředníka a vezmeme se..."

,,Dášo, to nemyslíš vážně."

,,No co, tak dlouho jsem na něj čekala a teď mi umře?"

,,Dášo!"

,,Co tomu řeknou lidi? Uhnala ho a teď utřela nos. Budu za blbce. Já si ho tedy vezmu a s tebou se o tom radit nebudu."

str. 101-102

,,Budu u vás nakupovat častěji, tak mi napište na papír, že nikomu neřeknete, jakou mám velikost. A taky, že všechny věci budou originály. Že budou šity jenom jednou. Nechci, aby někdo nosil stejné. Podepište to i s razítkem. Jinak u vás nakupovat nebudu."

str. 103-104

Dagmar Veškrnová byla v listopadu uměle oplodněna v nemocnici v Praze-Podolí. Nyní chodí na vyšetření do stejné nemocnice. Všechno provádí utajeně. Nevím, byl-li dárce anonymní, nebo předem určený. Pokud se domluvíme, přinesu vám zítra lékařskou zprávu, která to potvrzuje.

str. 112

,,Zdeno, ty vlastně ani nevíš, jaký měl Vašek těžký život. To vězení, a ani život s Olgou neměl v poslední době snadný. Byla to alkoholička a vůbec se o něj nestarala..."

,,Dášo, já jsem paní Olgu neznala, tedy jenom z televize a z novin, a nevím, proč mi to všechno říkáš. Ani se to nehodí..." podívala se na prezidenta. Ten se jen usmíval.

,,Musíš vědět, že prezident neměl lehký život. A ti jeho kámoši taky nestojí za nic..."

,,Něco o tom vím, ale přece..." nedokončila. Nevěděla, co má říkat. Nemůže přece zasahovat do věcí, po kterých jí nic není. Ani nevěděla, jak s má tvářit. Bylo jí trapně. Ticho přerušil prezident:

,,Olga o tobě taky nemluvila zrovna lichotivě. Říkala, že jsi kráva." Řekl ještě dvě slova, ale těm nebylo rozumět. Veškrnová se usmála a zvedla se od stolu. Posadila se na postel a řekla směrem k Lipárové: ,,Ty ani nevíš, ale já jsem kvůli Vaškovi potratila, tak ho mám ráda."

str. 120-121

Na koberečku v koupelně ležela Veškrnová . Ruce měla natažené podél těla. Na zemi ležela ampulka od nějakých léků. Všechno kolem bylo rozházené.

,,Dášo, co se děje?" klekla si k ní na zem a zvedla jí ruku.

,,Zdeno, tak co je s ní? Asi snědla ty prášky, co leží vedle ní. To jsou moje?" ptal se prezident u dveří koupelny.

,,To nemůže být od těch prášků. Ty by neublížily ani desetiletému dítěti."

Tep měla normální. Všimla si, že její poloha napovídá spíše tomu, jako by si na zem sama lehla, než že by spadla. Ležela nepřirozeně, s vyrovnanýma nohama, ruce podél těla a hlavu obrácenou směrem ke dveřím. Chytila ji za hlavu a obrátila směrem k sobě. Snažila se jí zvednout víčko. V tu chvíli bylo vše jasné. Byla při vědomí. Oko jí pod víčkem těkalo ze strany na stranu, pootevřené víčko prudce zavřela. Použila přitom sílu. Lipárová se otočila ke dveřím, kde stál prezident, a chtěla něco říci. Dveře byly pootevřené, ale prázdné. Nadzvedla Dášinu pravou ruku a rychle ji zase pustila. Dopadla bezvládně na zem. Chytila ji tedy zase za víčko a snažila se je otevřít.

,,Au, co to děláš?" řekla Veškrnová, pootevřela oči a zase je rychle zavřela.

,,Tak co? Bude to dobré, Zdeno?" nakoukl prezident do koupelny a hned zase zmizel.

,,To bude dobré, pane prezidente." Veškrnová pořád ležela v koupelně na zemi. Lipárová ji dala z každé strany jednu facku. Ne silnou, ale určitě to pocítila. Veškrnová pomalu otevřela oči: ,,Vidíš, co to se mnou udělalo. Ty prášky jsou tak silné, že to se mnou takhle zamávalo." Vstala. Pomalu došla ke dveřím, kde stál před chvílí prezident, a opřela se o zárubeň. ,,To ho přece může zabít, to ho může zabít," opakovala.

str. 130 P.S.: Téměř dva roky poté (říjen 1998) - Okolí prezidenta nemluví o ničem jiném: Manželka prezidenta Dagmar byla v době státní návštěvy USA viděna se svým osobním tajemníkem - propagátorem homeopatických léčebných metod - Milošem Rýcem v situaci, která vyvolává dojem, že jejich pracovní vztah se přeměnil ve vztah velmi přátelský.

Opsal na zkoušku pro X-magazín

- IJK -

úvodník

Vítám Vás u nového X-Magazínu a protože tuto rubriku, jak jsem se dozvěděl, nikdo nečte, budu stručný. V časopise se teď používají standartní fonty (to je ve všech textech stejné), proto Vás prosím, aby jste při psaní textů do XM používali zásadně tyto fonty. Jinak v rubrikách, kde je více článků, je nadepsán něco jako obsah. Pokud by se Vám nelíbilo ovládání šipkou, můžete se kdykoliv ve vieweru přepnout do módu přímé volby - hot keys a to klávesou EDIT (CAPS+1).

- Aragorn -

Tabule

Během prázdnin jsem na ZX vůbec nepsal a tak mě naprosto zaskočil Desktop a jeho ovládání. Co takhle napsat něco nového (všeobecná výzva)? Viděl bych to trochu jako Word pro PeC: lišta s ikonomi, neproporcionální písmo (6x12 pixelů), 80 znaků na řádku, ovládáni joystickem nebo po přepnutí klávesnicí (nebo šipky), tři druhy písma (normal, bold, podtržené),...

...Další veřejná výzva: sháním programy Hi Soft Basic a Pencil Designer.

Veřejný dotaz. Mám tiskárnu MP-135 (Epson FX 85 kompatidebilní) a snažím se ji připojit k ZX (zatím Strobe Port A kvůli Didaktiku Gamě). Po zapnutí tiskárny ta ale není ON LINE a zběsile kmitá vozíkem. Tisk není možný. Bohužel nemám manuál k DG a tak nevím, zda se nejprve musí otevřít paralelní port jako u D40.

Pak bych se chtěl zeptat, jestli by texty na XM disketě ve formátu pro Desktop nemohly být zapakovány v nějakém kompresoru typu RAR pro PeC. Nějaký takový program prodával kdysi Ultrasoft, ale nevím, jak se jmenoval (nějaké tři číslice).

A když už jsem u té komprimace. Zajímalo by mě, jakým způsobem je prováděna komprimace i dekomprimace (kam se adresuje, aby se původní data při roz/zabalování nepřepsala atd).

Veřejná výzva: nebylo by od věci udělat utilitu pro Desktop, která by textový soubor (jménoT.B) nahrála do Desktopu a dekódovala řídící kódy (tj nastavit fonty a zarovnání). Ušetřilo by se tak asi 5kB za každý soubor s fonty (jménoF.B). Byla by to taková obdoba Insert+Cat nebo InsertSlow/Fast od Tolstoje. Volné místo by se dalo použít na hru či užitečný program (vůbec by nebylo od špatné přidat na disketu jednu hru, o které se XM zmiňuje. No ale to je jen můj názor.

- Vašek -

X-MAGAZIN

Shareware
Diskový magazín pro počítače ZX Spectrum a
kompatibilní.
..............................................................

Registrační poplatek
8Kč

Program
Dron of K3l & Aragorn

Grafika
DUKE
Aragorn
CVM of Phantasy
PAT

Hudba
IJK
Vydává
Jaroslav Směták (Aragorn)
Malá Bystřice 113
756 27

Externí redaktoři
IJK
PAT

Přispěvatelé
Sweet-Factory
PAT
Tornado
MTs
IJK
Vašek
Falco
ALSA

..........................................
Aragorn  1.2. 1999