pic/xm.gif

15/00
xm15 xm15 xmsetup
Původní znění na diskzínu vyšlo 30.5. 2000. Přepis do HTML ukončen 12.1.2004

outro

Seriozní i neseriozní informace o dění nejen na Spectristické scéně.....

15. a 16.4. 2000 se konal Kaplicon 00 v Kaplici pod Českými Budějovicemi, zůčastnili se hlavně členové CI5 amaters, takže padly i návrhy na přejmenování na CI5 Con.

Protože se zdá, že DoxyCon 00 asi nebude, tak uvažujeme o zopakování Kapliconu v Srpnu. Další jednání budu ventilovat na Chysagonově stránce nebo v XM

Aragorn/NC

VTIPY

- Na jakém hardware běží Windows nejlépe?
Na diaprojetoru!

- Víte jaký je rozdíl mezi ženou a hardiskem?
Ženě chybí FAT tabulka, takže se v ní nevyznáte!

- Jak máme doma nadupané PC?
Maximální dělo pokud o něm mluvíme s přáteli.
Největšího lenochoda a netáhlo, pokud zdůvodňujeme své ženě koupi nové součástky.

- Po pitvě je každý minerálem!

- Windows 95 dokážou ignorovat nejméně 50% chyb, které by pod DOSem či Unixem nikdy nevznikly...

- Pokud dojde při windows 95 k chybě, ušetříte čas, protože chyby pod Windows 95 běhaj i rychle a tak přijdete jen o data, která jste stačili vytvořit v kratší době nežli u dřívějších verzí.

- Windows 95 jsou inteligentní. V případě chyby neriskují problémy které by mohl způsobit uživatel, snažící se o nápravu, ale rovnou shodí celý systém.

- Windows 95 umožňuje svým chybám běhat na pozadí.

- Windows 95 obsahují již ve svém názvu hodně informací: počet MB, které zabírají na disku, počet minut potřebných k nainstalování, počet instalačních disket a pravděpodobnost chyby při spuštění.

- Windows 95 má ke každému řešení alespoň 2 problémy.

- Windows 95 není virus: viry nezabírají tolik paměti ani místa na HD, instalují se samy, nevypisují chybová hlášení, většinou nezničí všechna data a nepotřebují ke sve činnosti několik stovek souborů.

Aragorn/NC & Di-Halt

Jeden ze života

Když Bůh stvořil život, postavil si nové tvory do řady a nalajnoval jim život: "Ty, osle, budeš od úsvitu do soumraku pracovat a tahat těžké náklady na svých zádech. Budeš jíst trávu a budeš hloupý. Budeš žít padesát let."

Osel Bohovi odpověděl: "Stvořiteli, žít takhle padesát let je moc. Nedávej mi víc než třicet let." A Bůh pravil, ať se stane, a tak se stalo.

Psovi Bůh řekl: "Ty jsi pes. Ty budeš hlídat lidská obydlí, dělat člověku přítele. Budeš jíst, co zbyde po člověku a budeš žít třicet let." Psovi se třicet let zdálo moc a usmlouval to na patnáct.

K opici Bůh pravil: "Ty jsi opice. Budeš se houpat a skákat ze stromu na strom a chovat se jako idiot. Budeš směšná a budeš žít dvacet let."

Opice uprosila Boha, aby ji takového života nedával víc než deset let.

A k člověku Bůh pronesl: "Ty jsi muž, jediná myslící bytost na zemi, která bude ovládat jiné bytosti. Budeš vládnout zemi a žít dvacet let."

A muž povídá: "Pane Bože, dvacet let je málo. Dej mi těch třicet, co nechtěl osel, a těch patnáct od psa a deset od opice..." A bůh tak učinil.

No, a proto chlap žije dvacet let jako muž, potom třicet let pracuje od rána do noci a tahá náklady na zádech, pak patnáct let hlídá vlastní dům a jí, co zbyde po ostatních, a nakonec stráví deset let jako opice, když dělá šaška vnoučatům.


S radostí předkládám mladším, IJK (zasloužilý opičák vnučky Haničky)


>> mininávod na hru <<

------------------------------------------
EXCALIBUR SWORD OF KINGS
ALTERNATIVE SOFTWARE 1987
------------------------------------------

excalibur.gif(4 kb)
excalibur2.gif(4 kb)

Zde je posloupnost příkazů, které je třeba zadat pro úspěšné dokončení hry:

TAKE LADD, N, N, E, E, N, LEAN LADD, U, TAKE SWOR, D, TAKE LADD, BREA LADD, DROP RUNG, W, S, TIGH ROPE, S, TAKE PILE, EXAM PILE, DROP PILE, W, EXAM BUSH, TAKE KEY, E, N, TIGH ROPE, N, E, E, E, UNLO DOOR, OPEN DOOR, E, E, S, SMAS TRAP, DROP AXE, E, TAKE COIN, W, N, W, W, W, W, W, BUY LAMP, E, E, E, E, E, S, D, S, LIGH LAMP, DROP LAMP, S, TAKE SALT, N, N, U, E, E, THRO SALT, TAKE CAN, N, LUBR WINC, TWIS WINC, E, TAKE EXCA, W, S, W, W, N, N, N, MIRR SPEL, W, WAKE KING.

The king wakes from his slumber and Camelot is soon restored to it's former glory. Upon the great Merlin's recommendation, the King makes you a fully fledged Knight of the Round Table! Who knows what adventures lie ahead.....?

Celkové hodnocení: EXCALIBUR SWORD OF KINGS je anglická textovka, ale od klasických textovek se liší tím, že místo, kde se právě nacházíte je doplněno obrázkem, což jsem velmi uvítal. Hra není moc rozsáhlá a náročná a proto si myslím, že tento článek byl zbytečný.

PRO X-MAGAZÍN NAPSAL BULLDOG

>návod na hru<

------------------------------------------
INDIANA JONES 2
FUXOFT 1987
------------------------------------------

indiana.gif(5 kb)

Připravil jsem pro vás návod na jednoduchou textovku od FUXOFTU - INDY JONES 2. Pro úspěšné dohrátí této hry se držte mého návodu. GOOD LUCK!!

Vezmi bič, prozkoumej prázdné sedadla, vezmi padák, jdi dolů, použij padák, polož padák, jdi na jih, prozkoumej kokosovou palmu, vezmi německou uniformu, použij německou uniformu, prozkoumej německou uniformu, vezmi klíč, jdi na jih, jdi na jih, prozkoumej německý automobil, vezmi automobilovou baterii, jdi na západ, vezmi přenosnou radiostanici, použij přenosnou radiostanici, polož přenos. radiostanici, polož přenos. radiostanici, vezmi lopatu, jdi na východ, jdi na východ, použij klíč, polož klíč, vezmi diamant, jdi na západ, jdi na sever, polož něm. uniformu, použij lopatu, polož lopatu, jdi dolů, jdi na jih, jdi na jih, použij bič, polož bič, vezmi diamant, jdi na sever, jdi na západ, jdi na západ, jdi na západ, jdi na sever, jdi na východ, vezmi diamant, jdi na západ, jdi na jih, jdi na východ, jdi na východ, jdi na východ, jdi na sever, jdi na východ, vezmi diamant, jdi na východ, jdi na sever, vezmi diamant, jdi na jih, polož diamant (5x), jdi dolů, vezmi Faraonův platinový náhrdelník, jdi nahoru, jdi na západ, jdi na západ, jdi nahoru.

A TAK SKONČILA DALŠÍ EPIZODA V DOBRODRUŽNÉM ŽIVOTĚ INDIANA JONESE. A TO ŽE JI VE ZDRAVÍ PŘEŽIL, JE TVOU ZÁSLUHOU! ZA PENÍZE, KTERÉ ZÍSKAL ZA NÁHRDELNÍK, SI TEĎ MŮŽE INDY DOPŘÁT KLIDNOU DOVOLENOU...

ANEBO....?? (TO SE UKÁŽE ČÁSEM)

FUXOFT VÁM DĚKUJE ZA VÁŠ ZÁJEM A UŽ PRACUJE NA DALŠÍ HŘE...

ZVLÁDL JSI 100%

Celkové hodnocení: INDIANA JONES 2 je vcelku jednoduchá textovka a zvládli jste ji určitě i bez mého návodu. Ovládá se klávesami P, L, Z nebo KEMPSTONEM. Podobné ovládání můžete vidět u hry TOM JONES.

PRO X-MAGAZÍN NAPSAL BULLDOG

>>návod na hru<<

------------------------------------------
MLUVÍCÍ BALÍK
PAVEL POSPÍŠIL 1992
------------------------------------------

mluvbalik.gif(4 kb)

Další textovka, kterou jsem dohrál, je MLUVÍCÍ BALÍK. Je to hra na motiv stejnojmenné knihy G. DURELLA. Program testuje první 2, 3, někdy 4 písmena, proto jsem napsal jen to nejdůležitější, co musíte vyklepat na klávesnici.

J, J, PR HR, VE FO, PR HR, VE KL, PR HR, VE SR, S, Z, VE HRN, V, V, P HRN, PR STR, VYLE STO, U UT, Z, S, P FO, J, ZAT TRU, P TRU, V, J, VE PL, S, Z, PR ROP, VE DY, Z, PR MAR, VE BR, VYCI BR, P UT, S, P BR, Z, P PL, P PL, P DY, J, ROZB BU, P KL, OD TRO, VE TRO, P SR, S, V, J, V, P DY, V, VE HRN, V, V, PR CA, OT KOH, N HRN, J, PR ZN, OTE DV, P KLI, Z, VE OL, OTE KN, V, S, Z, PR TR, U KV, Z, Z, J, PR VOZ, NAO KOL, P OL, S, Z, S, VE LO, J, V, S, V, P KV, P LO, NAS, S, P TRO, P HRN, PI PI, VYS, S, US POU, J, NAS, VYS, Z, J, Z, S, P ROU.

A ZAZVONIL ZVONEC A POHÁDKY BYL KONEC

Celkové hodnocení: Ani tato textovka mi nezabrala mnoho času, než jsem ji dohrál. Líbí se mi na ní, že každé místo je doprovázeno malým obrázkem v levém horním rohu. Také plocha, na kterou se vypisuje text je hezky udělaná. Nahoře uprostřed je směrová růžice, která ukazuje, kterým směrem se můžete vydat. Vpravo nahoře je nápis MLUVÍCÍ BALÍK. Ale co budu žvatlat, radši se podívejte na obrázek.

PRO X-MAGAZÍN NAPSAL BULLDOG

>>návod na hru<<

------------------------------------------
SILVESTROVSKÁ PECKA
MICHAL WOLF 1991
------------------------------------------

silp.gif(5 kb)

Opět je tu návod na další textovku, kterou jsem dojel. Nedivte se těm podivným zkratkám, ale nějak se mi to nechtělo psát celé. Program totiž reaguje na první 2 nebo 3 písmena a tak jsem napsal jen to nejnutnější, co musíte vyťukat na klávesnici.

V, VE NU, Z, VEN, V, V, V, V, V, DO, VE MA, VEN, J, DO, V, V, POU NU, VE SI, Z, Z, VEN, J, DO, J, V, D, D, VE SE, N, N, N, V, S, VE PRO, J, Z, D, Z, S, VEN, S, S, Z, POU SE, POU PRO, POU SI, VE KA, POU NU, PO NU, PO KA, PO SI, VE ZU, V, J, J, DO, J, V, N, S, POU ZU, VE LA, J, D, Z, S, VEN, S, S, Z, Z, Z, S, POU MA, POU LA, S, DO, VE PR, VEN, J, J, V, V, V, J, DO, V, V, D, POU PR.

GRATULUJI K VÍTĚZSTVÍ!

Celkové hodnocení: Hra není vůbec nijak obtížná a rozsáhlá. Snad jediné, čím se tato textovka liší od ostatních je, že jste omezeni časem. Myslím, že ta hodina, kterou na splnění úkolu máte, je příliš moc. V pohodě to jde stihnout během 5 minut (i s umýváním nádobí).

PRO X-MAGAZÍN NAPSAL BULLDOG

software

Jak na HRUSTa

Tento podivný název skrývá neobyčejně výkonný a vychytralý packer HRUST. Já budu popisovat konkrétně jeho druhou verzi HRUST 2, kterou autor (říká si Hrumer) upravil pro BASICový interface, aby se dal použít i na jiných diskových systémech (původně BETASHIT). Je to tedy funkční verze spíše na vyzkoušení, ale pakovat se s tím dá. HRUST 2 využívá při pakování stránek 128čky a proto při pakování souborů od 24576 do 49151 funguje sice i na 48čkách, ale delší bloky (pod 40960 B) zpakuje špatně (bohužel to neoznámí). Na 128mě se takové věci normálně nestávají. A uvedená numera a výsledky lze brát jako použitelná. Depak funguje neomezeně i na 48mách.

Pakátor musíme nějak ovládat. K tomu nám, jak už jsem předeslal, v této verzi slouží BASICový zavaděč. Nejdříve nabídne uložení depakovací rutiny (celých 256 B). Toto můžete zamítnout a pokračovat. Vložíte jméno souboru a pak délku pakovaného bloku (musí být menší než 40960 B).

Soubor se nasosne z disku na pevnou adresu odkud je pak zpakován. V průběhu pakování se zobrazuje kolik ještě zbývá sbalit. Po sbalení program zobrazí zpakovanou délku a vyžádá si jméno zpakovaného souboru, který se pak uloží.

Teď co s tím? Musím upozornit, že to není nic pro ty, kteří nevědí co je to stroják (existuje snad nejaký spectrista s takovými znalostmi?). Při pakování jste si mohli přečíst: HL=odkud depakovat, DE=kam depakovat a skok na samou rutinu. Depakovací rutinu budete mít tam kam si ji dáte (pochopitelně aby se nekryla s budoucími daty), je plně relokovatelná a interaptovatelná.

Teď k tomu co si můžete pro depak dovolit. Pakované i cílové bloky se mohou libovolně překrývat (nahoru i dolu). Rutina je vždy depakuje buďto vzestupně (normálně) anebo sestupně (když musí). Zjišťuje to právě z rozdílu HL a DE.

Další vychytávka je, že každý sbalený blok obsahuje na začátku kód (hr21), podle něhož rutinka pozná jestli má depakovat nebo se rovnou vrátit. Velmi vhodné pro použití nějaké nahrávací rutinky, která vám nahraje třeba díl hry (můžete mít půlku dílů sbalených a půlku tak jak jsou). Rutina vždy pozná jestli má depakovat nebo ne. Takže si můžete rutinou prohnat co chcete, odkud a kam to chcete.

Depak je bleskový, trochu rychlejší než u Turbo Imploderu. Taky jsem trochu experimentoval s kombinacemi jiných pakerů a je vždy lepší použít samotného HRUSTA2 pro rychlost i pro procenta.

V případě, že nemám místo na 256 bajtovou rutinu ale na 52 bajtovou jo, pak použiju Turbo Imploder a přes něj ještě HRUSTa.

Tento pckprg má také nevýhodičku. Tou je délka depakovací rutiny. Dvěstěpadesátšest bajtů je docela dost v porovnání s jinými pakátory. Když ji při nejhorším "schováte" do VRAMky nevypadá to hezky, zvláště v úvodních obrazovkách. Pro příklad uvedu jak depakovat:

START    ld hl,DEHR
               ld de,23296
               ld bc,256
               ldir
               ld de,START
               jp 23296
DEHR       defs 256
CODE       defs  délka zpakovaného fajlu
A0LEN     equ $-START

Text si napište, zasemblujte, zapamatujte si adresy návěští a celkovou délku a podle nich v BASICu nalinkujte a uložte SAVE *"NoNameFile" CODE START,A0LEN.Stačí jen spustit.

Vím, že pořád doporučuji v horších případech Turbo Imploder, ale jinou implozi s tak krátkou rutinkou neznám. Ale ZILOG slibuje úplně novou metodu pakování, tak se máme no co těšit.

Pro všechny sesmolil DIHALT

----------------------------------------------
Převod dat z DATALOGu
do MS ACCESS
----------------------------------------------

V dnešním vydání XM budeme převádět data z DATLOGu do MS ACCESS (PeC) prostřednictvím textového souboru s oddělovači (TAB). Tento textový soubor by se dal využít snad i jinde, ale mám odzkoušeno, že EXCEL a ACCESS tyto data vezmou bez řečí.

Nejprve si osvětlíme strukturu dat v DATALOGu, ale jen co se převodu samotných dat týče. Kdyby snad někdo chtěl kompletní popis, stačí brnknout (0189/723877).

Soubor DATALOGu obsahuje pět částí, každá část je ukončena znaky 0 3 0 (EOF) kromě poslední, ta je ukončena 0 0 0 (konec souboru). Každá část se skládá z vět a věta má takovouto strukturu:

LEN,ID,DATA
LEN=délka věty včetně tohoto bajtu, pokud je položka delší než 255 pak je 0,low,high (3 bajt). ID=identifikátor, v datech (poslední 5. část) určuje pořadí položky v záznamu, navíc jeho horní 2 bity určují zda se jedná o první,vybranou nebo aktivní položku záznamu:

00xxxxxx = vnitřní položka záznamu
01xxxxxx = první položka nevybraného záznamu
11xxxxxx = první položka vybraného záznamu
10xxxxxx = první položka aktivního záznamu
DATA=jsou vlastní data věty a jejich význam záleží na identifikátoru.
1. ČÁST: IDENTIFIKACE SOUBORU pro naše účely nepodstatné
2. ČÁST: SEZNAM POLOŽEK Obsahuje čísla a názvy položek. Budeme potřebovat zjistit, kolik je použito položek
3. ČÁST: SEZNAM ZPRÁV pro naše účely nepodstatné
4. ČÁST: DEFINICE ZPRÁV pro naše účely nepodstatné
5. ČÁST: DATA pro naše účely velmi podstatné.

Náš úkol je tedy jasný. Projít 1.-4. část, přitom spočítat položky a vlastní data překonvertovat do češtiny pro NOTEPAD,seřadit podle číslování (ID), prázdné položky vytvořit a oddělit TABulátorem a to celé nějak dostat do souboru. Já jsem volil napojení souboru přes 3. kanál (LPRINT). Jak na to? Sledujte zdroják s komentářem:

         org  24500       ;tady ta hrůza začíná        
START   
         ld   a,3              ;otevři 3.kanál
         call #1601
        
         ld   hl,ZAZNAM    ;adresa kam se ukládá 
         ld   (ADRZAP),hl  ;nastav do proměnné
         ld   hl,DATALOG  ;zde je nahrán "DATALOG"
         ld   de,TABULKA  ;tabulka s ID a adresami
         ld   (ADRTAB),de

         di  
LP2      call CTIVETU   ;načte jednu větu
;ID vuskočí na adr. ID a délka na DELKAVET
         jr   nz,LP2          ;přeskakuj do konce části
        
         ld   de,ZAZNAM     ;nastav opět promenné
         ld   (ADRZAP),de
         ld   de,TABULKA   ;nová tabulka
         ld   (ADRTAB),de
        
         xor  a                     ;nulování počitala
         ld   (POCETPOL),a  ;budeme počítat položky
LP3      call CTIVETU      ;čtení věty
         jr   z,JP2               ;konec části? ne, pokračuj
         ld   a,(POCETPOL)  ;zvyš počitadlo
         inc  a
         ld   (POCETPOL),a
         jr   LP3                  ;smyčka
        
JP2      ld   de,ZAZNAM    ;nyní přeskočíme 3.část
         ld   (ADRZAP),de
         ld   de,TABULKA
         ld   (ADRTAB),de

JP4      call CTIVETU
         jr   nz,JP4         
         ld   de,ZAZNAM     ;nyní přeskočíme 4.část
         ld   (ADRZAP),de
         ld   de,TABULKA
         ld   (ADRTAB),de
        
JP3      call CTIVETU
         jr   nz,JP3
        
DALSIZA  ld   de,ZAZNAM  ;nové načítání
         ld   (ADRZAP),de      ;teď už jdou data
         ld   de,TABULKA
         ld   (ADRTAB),de
        
JEDPOLO 
         call CTIVETU           ;načti větu
         jr   z,ZPRACUJ         ;konec souboru= zpracuj
         inc  hl                     ;podíváme se na další větu
         ld   a,(hl)
         dec  hl
         cp   64                    ;ID=1.položka
         jr   c,JEDPOLO       ;není=pokracuj v načtení
                                       ;záznamu
ZPRACUJ                         ;zpracování záznamu
         push hl                  ;ulož ukazatel do dat
         call SORT               ;pošli setříděné na kanál
         ld   hl,DELKAID     ;jedná se o konec souboru
         ld   a,(hl)              ;bajty 0,0,0
         inc  de
         or   (hl)
         inc  de
         or   (hl)
         pop  hl
         jr   nz,DALSIZA   ;ne=další záznam
         ld   hl,DATALOG     ;ano=smaž data pro příjem
         ld   de,DATALOG+1 ;dalších
         ld   bc,13000
         ld   (hl),0
         ldir
         ei  
         ret                       ;návrat do Basicu
        
CTIVETU                       ;hl=ukazatel do dat
         ld   de,DELKAVET ;nuluj proměnné          xor  a
         ld   (de),a
         inc  de
         ld   (de),a
         ld   a,(hl)            ;načti LEN
         ld   (DELKAID),a  ;ulož 1.bajt délky
         ld   e,a                ;přesuň do de
         ld   d,0
         or   a                    ;věta delší než 255?
         call z,DELKA255  ;volej úpravu
         ld   (DELKAVET),de ;ulož délku věty
         push hl                   ;shovej ukazatel
         or   a                      ;pokud je délka 3 a
         ld   hl,3                 ;zároveň DELKAID (reg. a)
         sbc  hl,de              ;=0 pak je konec části
         add  hl,de
         pop  hl
         jr   nz,NONZERO
         or   a
         jr   z,KONEC        ;konec části
NONZERO  or   d            ;test konce souboru
         or   e
         jr   z,KONEC        ;DELKAVET = 0 = konec
         inc  hl                  ;ukaž na ID
         ld   a,(hl)            ;přečti
         and  %00111111   ;shoď bity
         ld   (ID),a           ;ulož ID
         ld   de,(ADRTAB)  ;vyzvedni adresu tabulky
         ld   (de),a            ;ulož ID i do tabulky
         inc  de                  ;zvyš ukazatel do tabulky
         ld   bc,(ADRZAP)  ;načti adresu pro zapis do
                                     ;paměti
         ld   a,c                 ;a zapis do tabulky
         ld   (de),a            ;tabulka obsahuje ID a adr.
         inc  de                  ;položky
         ld   a,b                 ;délka je dána rozdílem
         ld   (de),a            ;adres
         inc  de
         ld   (ADRTAB),de  ;ulož adresu ukazatele do
                                     ;tabulky
         inc  hl                  ;zvyš ukazatel do dat
         ld   de,(ADRZAP)   ;de=adr. zápisu
         ld   bc,(DELKAVET) ;bc=délka věty
         ld   a,(DELKAID)     ;délka (1. byte LEN)
         or   a                      ;větší než 255
         jr   nz,JP1             ;ne skoč
         dec  bc                   ;takto vypočte skutečnou
         dec  bc                   ;délku dat věty
JP1      dec  bc
         dec  bc
LP1      ld   a,(hl)           ;načti data věty
         call CESTINA        ;konvertuj češtinu
         ld   (de),a             ;zapiš do ZAZNAM
         inc  hl                   ;zvyš uk. do dat
         inc  de                   ;a taky pro zápis
         dec  bc                  ;počitadlo délky
         ld   a,b
         or   c
         jr   nz,LP1            ;pokračuj
         ld   a,1                  ;shoď zero
         or   a
         ld   (ADRZAP),de   ;ulož i adresu zápisu
         call KONECZN        ;nastav koncovou značku
         ret 
        
KONECZN                         ;vyvoření koncové značky
         ld   de,(ADRTAB)   ;pro případ, že jde o posle-
         ld   a,255              ;dní položku záznamu
         ld   (de),a              ;ID=255
         inc  de                    ;zapiš a posuň
         ld   bc,(ADRZAP)    ;zapiš i adresu prázdného
         ld   a,c                  ;místa
         ld   (de),a
         inc  de
         ld   a,b
         ld   (de),a
         ret 
KONEC   
         call KONECZN   ;zapiš koncovou značku
         inc  hl              ;posuň ukazatel dat
         xor  a              ;nastav zero
         ret 
        
        
DELKAID   defb 0     ;pár proměnných
DELKAVET defw 0
ID              defb 0
ADRZAP     defw 0
ADRTAB    defw 0
POCETPOL defb 4

        
DELKA255 inc  hl    ;korekce délky věty kdy je delší
         ld   e,(hl)       ;než 255
         inc  hl
         ld   d,(hl)
         ret 
        
CESTINA  cp   128   ;konverze češtiny z DATALOGu
         ret  c             ;do NOTEPADu
         push de         ;schovej zapis
         ld   e,a          ;písmeno do e
         push hl         ;schovej data
         ld   hl,DAT2NOT ;adresa převodní tabulky
NOTFOUND ld   a,(hl)   ;načti písmeno tabulky
         inc  hl                 ;posuň se
         ld   d,(hl)           ;načti písmeno nové
         inc  hl                 ;posuň se
         cp   0                  ;je to písmeno, které neznám
         jr   z,FOUND       ano, skoč
         cp   e                   je to písmeno
         jr   nz,NOTFOUND ne,hledej
        
FOUND    ld   a,d          ;nahraď písmeno novým
         pop  hl               ;obnov ukazatele
         pop  de
         ret 
        
        
SORT            ;nyní pošleme data do kanálu
         xor  a         ;vynulujeme počitaldo
         ld   b,a       ;počitadlo bude v b
SORTLP   ld   hl,TABULKA  ;začneme na začátku
SORTLP1  ld   a,(hl)           ;čti ID (číslo položky)
         cp   b                         ;je v pořadí
         jr   z,POSLI              ;pošli na kanál
         cp   255                     ;je to konec tabulky
         jr   nz,SORTLP2       ;skoč na další
         ld   a,9             ;tento záznam chybí
         rst  16              ;vytvoř prázný
         ld   a,32
         rst  16
POSLEDNI ld   a,(POCETPOL) ;test poslední položky
         cp   b                           ;porovnej
         jr   nz,SORTLP3         ;ne, pokračuj
         ld   a,13                     ;ano, nový řádek
         rst  16
         ld   a,10
         rst  16
         ret                             ;a návrat

SORTLP3  inc  b                 ;zvyš číslo položky
         jr   SORTLP              ;pokračuj
        
SORTLP2  inc  hl               ;nastavení další položky
         inc  hl
         inc  hl
         jr   SORTLP1
        
POSLI                          ;pošli do tisku (3.kanál)
         push hl              ;schovej ukazatele
         push bc
         inc  hl                ;ukaž na adresu záznamu
         ld   e,(hl)          ;načti adresu do de
         inc  hl
         ld   d,(hl)
         inc  hl               ;skoč na ID dalšího záznamu
         inc  hl               ;skoč na adr. záznamu
         ld   c,(hl)          ;načti do bc
         inc  hl
         ld   b,(hl)
         ld   h,b            ;přesuň do hl
         ld   l,c
         or   a
         sbc  hl,de         ;odečtením zjisti délku
         ld   a,9             ;pošli oddělovač
         rst  16
POSILEJ  ld   a,(de) ;pošli celý záznam
         rst  16
         dec  hl
         inc  de
         ld   a,h            ;v délce hl
         or   l
         jr   nz,POSILEJ
         pop  bc               ;obnov ukazatele
         pop  hl
         jr   POSLEDNI     ;testuj poslední záznam
        
DAT2NOT  defb 193,225 ;převodní tabulka češtiny
         defb 195,232        ;první písmeno DATALOG
         defb 196,239        ;druhé písmeno NOTEPAD
         defb 215,233
         defb 197,236
         defb 201,237
         defb 203,190
         defb 204,190
         defb 206,242
         defb 207,210
         defb 210,248
         defb 198,224
         defb 211,154
         defb 212,157
         defb 213,250
         defb 202,249
         defb 217,253
         defb 218,158
;velka pismena
         defb 225,193
         defb 227,200
         defb 228,207
         defb 247,201
         defb 229,204
         defb 233,205
         defb 235,188
         defb 236,197
         defb 238,210
         defb 239,211
         defb 242,216
         defb 230,192
         defb 243,138
         defb 244,141
         defb 245,218
         defb 234,217
         defb 249,221
         defb 250,142
;prehlasovane
         defb 216,228
         defb 214,235
         defb 205,246
         defb 200,252
         defb 241,196
         defb 246,203
         defb 237,214
         defb 232,220
         defb 0,32


TABULKA  defs 3*64  ;ID+adresa (max 64)
ZAZNAM   defs 8000    ;8kB pro záznam
DATALOG  equ  31000  ;tady nahraj DATA
Možná vylepšení:

Tak těch je teda dost. Např. rutina posílá vždy na začátku řádky oddělovač, tím pak při natažení do Excelu nebo do Accessu prázdný sloupec. Prázdný sloupec vzniká i na konci. Rutina špatně počítá počet položek záznamu: místo xor a dejte ld a,255 nebo při konci části odečtěte jednotku. Dále by se dalo nějak zařídit, aby se bralo v úvahu i to, zda je záznam ve výběru nebo ne. Stačilo by třeba poslední sloupec dát "ano" (je vybrán) a "ne" (není vybrán). Identifikace vybrání je v ID věty (popsáno na začátku).

Ještě vám tady napíšu krátký basic, aby se to celé dalo nějak upotřebit:

10 CLEAR 24499: LOAD *"tatorutina"CODE 24500
20 LOAD *"soubor_z_datalogu"
30 OPEN #3,,"b:konvert.b":RANDOMIZE USR 24500
40 CLOSE #3

Pokud máte více souboru z jedné databáze, nemusíte zavírat kanál, stačí nahrát a spustit znova. Kanál zavřete, až je konverze celá (nebo plná disketa).

V roce 2000 konvertoval SWEET FACTORY

nebo radši z Datalogu do K 602?

Opravil jsem školácké chyby v Basicovském prográmku, jednalo se o výpočet začátku dat a délky jednoho zápisu, a už to začlo po zhruba roce chodit. Nemá cenu tady vypisovat celý basic, jsou toho dvě stránky tisku výpisu, celkem nějakých 2kB. Nahraje se program, data z datalodu a pak se už jen odpovídá, zda souhlasím, či ne. Basic, to není žádná rychlost závratná. Průměrný převod trvá asi čtvrt hodiny, maximální, kdy už do datalogu nic nevleze a v K 602 je toho okolo 60kB, to trvá čtyřicet minut.

Co lze snadno dodělat: délka řádků dat je dlouhá jako v Datalogu, ale na monitor vleze jen 80 písmen, takže rozdělení dat na několik řádků. Zrychlit, přeprogramováním smyček do strojáku. Ale tak jak to jde to zatím docela dobře slouží, takže má ještě někdo zájem?

Program pro převod je k dispozici u IJK

hw

5,25-720kB mechanika

Zdá se vám to nemožné? Možné to je! Je to jednoduché (popíšu později). Asi se ptáte proč se nezačaly vyrábět rovnou sedmsetdvacítky, ale tehdy byla jiná doba a 720 (dále jen 80tistopé mech.) mechaniky se nedaly moc dobře sehnat. A tak dodnes převládá standard mechanik 5,25 s kapacitou 360 (40tistopé).

Výhody přechodu na 80tistopou jsou výrazné hlavně u spektristů, kteří začínali s normální D40 a mají pro ní fůru disket a na nich ještě větší množství softu. Z mých zkušeností šly na 80 stop naformátovat všechny diskety které mám a tím pádem jsem si zdvojnásobil kapacitu disket. Nevýhoda je jen jedna a záleží na uživateli jak dlouho u něj přetrvá, diskety se musí zkopírovat na záložní, původní naformátovat a zkopčit zpět. Je tu i kratší možnost, že si jí zkopíruji jen jednou a budu používat ji (ale co když máte všechny diskety popsané?).

Při připojování mechanik musíme brát ohled na typ mechaniky. Každopádně musí být 80stopá. Když to nevíte tak to zjistíte až po připojení, úspěšném zavrčení mechaniky a po naformátování diskety. Hlavní co musíte ovládat je metodika "POKUS=OMYL+MALÝ ÚSPĚCH". Možná se vám bude hodit popis EXTENDED konektoru (díky tomu, že ho v době psaní tohoto článku nemám, musíte si ho obstarat sami).

Když tedy máme osmdeátku připojenou (je snad jasné jak), je čas experimentovat naší metodikou. Mechanika obsahuje jumpery které lze libovolně zapínat a vypínat. Zapínají třeba motor nebo určení jednotky (A nebo B). Zjistíte si sami (jak to mám já při pohledu na desku ze zdola otvorem k sobě: 01001). Dále musíme správně zapojit ovládání motorů. Provedeme to v konektoru pro EXTENDED. Pokusím se to zde popsat: při pohledu na konektor zepředu, na straně součástek, první a druhý drát napravo od výřezu. Když 80ka nereaguje na reset lze tyto dva dráty bud zaměnit nebo jeden vynechat (zase je to jen na vás:-).

Když už to tedy funguje disketa jde naformátovat a máte ji jako druhou mechaniku, můžete tam i něco na zkoušku zkopírovat a zkontrolovat. Podle mých zkušeností jsou záznamy uloženy stejně spolehlivě jako na 40stop. Používám to už přes půl roku intenzivního čtení a savování.

POZOR!WARNING!VNIMANJE!

Nikdy se nesnažte přečíst 40stopou disketu na 80stopé mechanice nebo naopak. Většinou se něco pokazí (něco důležitého viz. Murphyho zákony). Ti znalejší mi možná něco vytknou, ale je to dobrá rada.

Dvojnásobnou kapacitu přejeDIHALT

povídka
Zase tu máme povídku od L. Szalaje, kterou pro XM přepsal bývalý Spectrista King Henry...

Ladislav Szalai

Jedovatá země

Vedu vás do krajiny svého dětství. Je to ta nejkrásnější krajina na světě. Pohleďte, jak tiše padá z nebe popílek, suchý led a stroncium. Běžím rozesmátý a bosý do šedé dálky. Jen mi hvízdej do tváře, ostrý podzimní větře, švihejte do mě, formaldehydové fujavice; jak jste bezmocné, živly, proti životnosti lidského mláděte! Pojďte, přátelé, a posaďte se s dítětem u Velkého olejového jezera. Budeme se spolu dívat na šedé slizové ostrůvky, plující tiše po hladině, budeme pozorovat klokotající víry, z nichž uniká vůně sirovodíku.

Skončily suché smogové dny, poběžte se mnou pálit navlhlé ohýnky na plísňové louky a hnilobná třasoviska. Budeme se dívat do ohně a nebude nám vadit, když zhasne s přicházející tmou, protože ta má své vlastní světlo: ve tmě se celá krajina rozzáří radioaktivitou.

Pohleďte, tady v Karosériovém háji je můj domov. Stojí tu chaloupka z vlnitého plechu a kolem se vlní překrásné květy šedého bodláčí. O vánocích na ně dědeček s babičkou rozvěsí staré zápalné šňůry a budeme pozorovat, jak zasněně prskají.

"Kde se zase touláš, kluku?"

Slyšíte - to je můj dědeček.

"Byl jsem u jezera, dědečku..."

"Na to tě užije, uličníku. A kdo za tebe nakrmí krysy, co? Koukej nachytat trochu novinového papíru a marš do chlíva. Už jsi dost velký a musíš se starat - já s babičkou na všechno nestačíme!"

"Už běžím, dědo," usměji se na něho a utíkám nachytat trochu novinového papíru - je ho ve vzduchu vždycky dost. Malinko v běhu napadám na jednu nohu, je o něco kratší než ta druhá, ale už mi to ani nepřijde. Zato na každé ruce mám po sedmi prstech, a tím se nemůže pochlubit žádný z mých kamarádů.

Abych nezapomněl - jmenuji se Christopher a dědeček s babičkou a ostatní obyvatelé Karosériového háje mi říkají Chris.

Mám krátké, šedé vlasy, jsou řídké, ale někteří kluci je nemají vůbec. Oči mám stejné jako všichni - šedé, nos mi na rozdíl od ostatních lidí chybí, ale nic si z toho nedělám. Vynahradil jsem si to dvojnásobně dlouhým krkem a trojúhelníkovou hrudí. Kromě toho mám na zádech hrb. "Jako velbloud," říkává ráda babička, i když neví, co to je. Nikdo to neví.

No prostě jsem až na malé výjimky stejný jako všichni ostatní kluci v mém věku. A jako jim, ani mně práce zrovna nevoní. Chytat ve vzduchu novinový papír je někdy sice dost zábavné - zvlášť když fouká pořádný uragán - ale na světě je tolik jiné zábavy. Už abych to měl za sebou.

Naše krysy jsou pěkně tučné, vykrmené. Některé mi sahají až po kolena a člověk si musí dávat pořádný pozor, aby mu neukously prst. I když mi přebývají...

Dobré chutnání, milé krysy, já zas poběžím. Málem bych zapomněl donést pití z acetonové studánky. Neodolám, nahnu se nad ní... Krásně to chladí - mám pusu celou mokrou. A hned zas letím...

Vidíte, tohle je moje oblíbené místečko. Nejradši mám pohled na rozeklané hory daleko na obzoru. Nikdy jsem nebyl tak daleko, ale dědeček říká, že se prý v jednom kuse samovolně rozpadají. Před lety prý tam vybuchla kobaltová sopka a ta rozmetala atomy tatínka a maminky až do stratosféry. Nedovedu si představit, jak vypadá ta stratosféra: vždycky, když se koukám na ty hory, zvednu nakonec hlavu nahoru, ale žádnou stratosféru není vidět, jenom sačazená smogová mračna.

Jednou jsem mezi nimi viděl něco kulatého a šedožlutého. Už jsem si myslel, že je to ta stratosféra, ale dědeček mi vysvětlil, že je to slunce. Něco podobného slunci svítí na obloze i v noci. Jednou - dvakrát do roka je to vidět mezi mračny a jde z toho děs, protože je to takový šedobílý zubatý trojúhelník. Říká se tomu měsíc a kdysi dávno to prý bylo také kulaté jako slunce.

"Chrisi! Chrisi!"

To na mě volá můj nejlepší kamarád Jack!

"Ahoj, Jacku!"

"Ahoj! Co děláš?"

"Ale nic. Tak, koukám."

"Nepůjdeme si zaplavat?"

"Tak jo, Jacku."

Kousek od Karosériového háje je úzký olejový potok. To bych vám přál vidět tu nádheru, když se do něho člověk ponoří a nechá se unášet hustou kapalinou s rukama pod hlavou. Dneska se nám s Jackem podařilo ulovit průsvitňáka. Tak říkáme těm skoro průsvitným velkým vodním myším, které sem připlouvají omámené až z druhé strany pohoří. Vracíme se s ním domů a vesele si zpíváme:

Alfa, beta, gama,
konec bude s náma,
stáhni roletu!
Alfa, beta, gama,
alfa, beta, gama,
už je po světu!

"Co to nesete, kluci zatracení?" vybíhá nám naproti babička. "No to je krása!" září jí oči. "To abych ho udělala ještě k večeři..."

"Parádní kousek," chválí nás dědeček a obrací se k Jackovi: "Řekni tátovi a mámě, ať přijdou večer ochutnat!"

Jack v letu kývne a už zase mizíme, čerti s námi šijí a dobrodružství láká.

"Kam letíš?" křičím v běhu na kamaráda.

"Ke kanálu, Chrisi!"

To je nápad! U kanálu jsme už dlouho nebyli. Člověk má skoro strach, když leze potrubím do tmy a slyší, jak v dálce cosi tajemně a pronikavě syčí.

"Pozor, Jacku, ať se nebacíš do hlavy!"

"Žádný strach, já přece vidím i potmě!"

A už jsme tady. Z drobných trubek, ohnutých nazdařbůh, uniká lahodný plyn, po kterém se točí hlava. Dědeček mu říká nervový. Když ho chvíli dýcháte, začnou se vám zdát bláznivé sny. Mně se třeba právě teď zdá, že sedím na zvířeti podobajícímu se obrovské kryse a v ruce držím dlouhý zakřivený nůž. Mám na sobě něco blýskavého a z hlavy mi roste divný chochol. Kolem dokola je spousta podobně vystrojených lidí a všichni čekají, až jim vydám povel. Najednou zvedám ten nůž a švihám jím do vzduchu. Na můj rozkaz vyrážejí všichni do útoku... Tak dost! Začíná mě z toho bolet hlava.

"Co se ti zdálo, Jacku?" ptám se kamaráda, zatímco vylézáme z kanálu ven.

"Zdála se mi divná věc, Chrisi. Lítal jsem ve vzduchu jako novinový papír. Takhle jsem mával rukama a nohama..." "Taková hloupost," smějeme se oba. "Copak to jde, létat?" "Pojď, koukneme se na Samsona," navrhne Jack, když vylezeme na vzduch. "Trochu ho podráždíme! Budeme házet kamení na tu jeho bublinu!"

Samson, kterému všichni říkají "zahradník - anarchista", je největší člověk, který žije na téhle straně pohoří. Měří asi dva metry osmdesát a má dlouhý rozštěpený jazyk. Usídlil se stranou Karosériového háje u Velkých skelných bublin. Babička s dědečkem mi tam zakázali chodit, protože je tam příliš velká radiace a Samson prý je zlý čarodějník. Jenomže já tam stejně párkrát byl.

Moc se mi tam nechce, vždycky cítím u bublin nepochopitelnou úzkost - je to tam jiné. A Samson je taky jiný. Ale nechci vypadat jako zbabělec, a tak Jackovi kývnu a už běžíme. Blížíme se pomalu k bublinám a sbíráme cestou skleněné oblázky. Když už jsme na dostřel, mrkne na mě Jack svým prostředním okem, na které je náramně pyšný, a začne bombardovat bublinu, v níž bydlí Samson. Vyskočím ze země a metám taky jeden oblázek za druhým na stěnu obrova příbytku. Je slyšet hlasité zvonění a o několik vteřin později vyskočí z bubliny rozlícený Samson a řve na nás:

"Já vás přerazím, fakani! Jestli vás dostanu do rukou, roztrhám vás na cucky!"

A řítí se k nám. Jde z něj na mou duši strach, a tak na nic nečekáme, obrátíme se a prcháme. Zůstávám trochu pozadu - přece jenom nemohu pelášit tak rychle jako Jack. Dostávám stále větší strach, ohlédnu se, kde je Samson, a najednou prásk! Něco mi sevře nohu a já padám na zem. Šlápl jsem na jedno z těch zapomenutých želez, která tu před lety kladli lovci, když ještě krysy žily divoce.

Bolest nevnímám, protože mnou lomcuje hrůza daleko větší. Samson stojí nade mnou!

Zavřu oči a celý se schoulím. Teď mě zabije, myslím si a je mi do pláče, protože všechno kolem je tak krásné.

Ale místo ran najednou cítím, jak se mi noha uvolňuje z ocelového sevření, otevřu oči a spatřím Samsona, jak drží v ruce roztažená železa. Pak jimi mrští daleko od sebe, do bodlákového houští:

"Mazej domů," řekne a vůbec to nezní hrozivě.

Nemusí mi to opakovat. Zvednu se a upaluji, až se za mnou práší. V bezpečné vzdálenosti se podívám nazpět - obr stojí na místě a dívá se za mnou. Nebudete tomu věřit, ale usmívá se. Jack na mě čeká na kraji Karosériového háje.

"Kde jsi, člověče?"

"Chytil jsem se do želez," říkám mu, ale o Samsonovi mlčím. "Koukni," vyhrnuji si nohavici. Z odřenin mi vytéká slabá stružka našedlé krve.

Loudáme se domů. Dědeček nás vítá netečným pohledem. Sedí na prahu a vytlouká si ze zubů modrou skalici. Babička je ostražitější. Šestý smysl jí okamžitě napoví, že jsme překročili nějaký zákaz.

"Že jste zase dráždili Samsona?" zaútočí na nás přímo a ve vlasech jí přitom zlověstně praskají jiskry. Když se rozčílí, je hrozně vodivá.

Sklopím oči a Jack se tváří, jako by se ho to netýkalo. "Nech je na pokoji," přestane se dědeček zabývat svými zuby a naplňuje si inhalátor éterem.

"Samson by jim stejně nic neudělal. To on jen tak pouští hrůzu."

"Jen aby," zamumlá babička a natáhne ke mně ruku.

"Ukaž, Chrisi," sahá mi starostlivě na čelo. "Nemáš zase zvýšenou radiaci? Už tam nechoď," napomíná mě. "Víš přece, že v těch bublinách pěstuje všelijaké obludy..."

"Pohádky," zabručí dědeček. "Samson není tak špatný, jak si lidi myslí. Ale radši se mu vyhýbejte. Když člověk žije dlouho sám, tak mu z toho může klidně přeskočit."

Babička už mlčí a nese nám svačinu. Sníme kousek nadívané krysí pečínky s chlebem z mletého bodláčí. Dědeček přikusuje k jídlu minerály, aby měl zdravé zuby a zapíjí pečínku slabým roztokem kyseliny z autobaterií.

Babička si maže chleba brusnou pastou, i když jí to nedělá dobře na žaludek.

"Koukejte, ať jste včas zpátky na večeři!" křičí na nás, jakmile se vyřítíme od stolu na náves. Bude průsvitňák s chilským ledkem!"

Ale už jsme příliš daleko; nohy nás nesou jako vítr vstříc bláznivým dětským radovánkám.

"Jdeme si hrát na stíny a na mrtvoly!" křičí na mě v běhu Jack.

V Raketové rokli je jako vždycky plno dětí. Lezou po zrezavělých raketách a velkých nákladních vozech, po obrněných transportérech a tancích a hlavně po obrovském raketoplánu, zapíchnutém uprostřed rokle do země.

Zůstal zázrakem téměř neporušený, zachovalý tak, jak ho vyrobili kdysi dávno Generálové a Vojáci, což prý byli gigantičtí lidé vysocí tři až dvě stě padesát metrů.

Hrajeme si s Jackem a ostatními dětmi na stíny a na mrtvoly:

"Házím na tebe raketu, mrtvolo! Lehni!"

"Netrefil! Netrefil!"

"Házím na tebe raketu, mrtvolo! Lehni!"

"Netrefil, netrefil! Trefil..."

"Teď jsi stín, mrtvolo! Vstaň a choď!"

Polovina z nás se válí po zemi a druhá polovina hází hrudky bláta. Koho bláto zasáhne, ten už není mrtvolou, ale stínem a musí házet bláto po mrtvolách, což je potupné a směšné.

Je potupné a směšné být zrovna stínem, místo mrtvolou. Celé odpoledne si dokážeme hrát v Raketové rokli. Blíží se večer, když se s Jackem rozhodneme zanechat hry a rozeběhneme se zpátky ke Karosériovému háji.

Po cestě potkáme podivný průvod. Muži z vesnice se vyzbrojili řetězy, automobilovými anténami a klínovými řemeny. "Kam jdete?" začne Jack zvědavě poskakovat kolem nich. "Jdeme si to vyřídit se Samsonem!" odpoví mu jeho otec, jdoucí v čele skupinky. "Dneska nám zase chcíply tři malé krysy. Určitě je ten zahradník - anarchista má na svědomí. A vůbec, měl už dávno dostat za vyučenou. Proč není jako my? Proč s námi nebydlí v Karosériovém háji? Proč zase začíná s těmi prokletými pokusy? Už jednou na to svět doplatil! No řekněte," obrátí se Jackův otec k ostatním mužům.

"Máš pravdu, pryč se Samsonem!" překřikují se a jako povodeň se valí k obrovu obydlí.

Dědeček se je marně snaží zastavit. "Neblázněte, lidi!" křičí, ale nikdo si ho nevšímá. Vtom se naše oči setkají. "Chrisi," volá na mě přes hlavy hučícího zástupu, "Chrisi, pojď domů, slyšíš!"

"Slyším, ale nemůžu, dědečku - já nechci, aby mu ublížili!" Dám se do běhu. V životě jsem tak rychle neutíkal, i když mě pořád ještě bolí noha v místě, kde se do ní zakousla železa. Rozrazím dveře do velké skleněné bubliny a plný strachu ze Samsona i z těch, co jdou za mnou, ze sebe zděšeně vyrazím:

"Samsone, uteč! Chtějí tě zabít!"

Teprve pak vytřeštím oči. Samson s kanystrem, z něhož prší déšť, stojí uprostřed něčeho, co se nedá popsat slovy. Snad by se to vzdáleně dalo přirovnat k bodláčí, kdyby to nemělo barvy. Ano: BARVY! Nikdy jsem je neviděl, jen se mi o nich občas zdálo, bodají mě do očí, jsou úplně jiné, jsou zářivé, není v nich ani trochu šedi, z níž se skládá svět, jsou zelené, modré, červené, žluté, jsou krásné... Nahoře u stropu skelné bubliny svítí oslepujícím světlem malé slunce. Rostliny pod ním se pomalu vlní v deštivé sprše a voní, rozumíte, VONÍ!

Samson na mě nechápavě pohlédne. Ale pak uslyší ty venku a porozumí. Nechápu, proč se ještě rozmýšlí, proč pomalu a rozvážně pokládá kanystr na zem a utírá si ruce o kalhoty, proč neutíká.

"Uteč, Samsone!" zašeptám prosebně a je mi do pláče. Obr zaletí pohledem k těm podivným, voňavým věcem a potom zamyšleně zavrtí hlavou.

"Já nemůžu," řekne tiše. "Nemůžu je tu nechat." Pohladí mě po vlasech. "Děkuji ti, Chrisi."

Udělá dva kroky k otevřeným dveřím. Ještě se ke mně otočí: "Ty běž domů, chlapče. Já jim to vysvětlím." A odhodlaně vykročí ven.

Nevím, proč jsem to udělal. Ale najednou stojím vedle Samsona, držím ho za ruku a čekám, až přijdou. Ničeho se nebojím.

Pro X-magazín opsal ze sbírky "Orgonova hvězda aneb Jak zachránit boha"
"king" Henry

úvodník

Vážení čtenáři,

vítám Vás u druhého čísla X-Magazínu v tomto roce a vyjímečně to vypadá, že se nebudu muset omlouvat za zpoždění, i když jak tak o tom uvažuji, tak to ani nemá cenu, protože předplatitů není dohromady ani 20 a asi většina lidí se k XM dostane přes I-Net na Chysagonově stránce, kde se stejně často dostanou, až o měsíc později...

Když už jsme u toho internetu, je dost možný že vznikne stránka na adrese: http:// home.worldonline.cz/~cz245123/. Zatím je tam jen něco pokusného, ale časem se dopracujeme k nečemu lepšímu. Můžete nám posílat i na emila:stavinoha.jan@volny.cz (bude vybírat Aragorn).

Stránky byly přesunuty na CI5.SPECCY.CZ a můj email je teď (Leden 2004) xmagazin@seznam.cz

Dále bych Vás chtěl upozornit, že na disku by měl být Disk Operation Manager for Desktop, který by Vám na 128KB měl zvýšit komfort práce s disketou v Desktopu. Můžete si jej stahnout na CI5.SPECCY.CZ

Spectru čest...

Aragorn/NC
DODATEK z 15.5. 2000

Jak je vidět, tak máme zase pěkný zkluz ve vydávání (nějak se to zadrhlo), ale zase nás může těšit, že naši hokejisti jsou zase mistři světa a že mistrovství v roce 2003 se bude hrát v Čechách....

Výše zmíněná stránka již existuje a můžete si na ní stáhnout komplet všechny XM i s přílohou.

Aragorn/NC

X-MAGAZIN

Freeware
Diskový magazín pro počítače ZX Spectrum a
kompatibilní.
..............................................................

Program
Dron of K3l & Aragorn of Naughty Crew

Grafika
DUKE
Aragorn/NC
CVM/ZT
MT's

Hudba
IJK

song 1 - ABBA: Head Over Hells
song 2 -ABBA:  Rock Me
song 3 - ABBA: Eagle 


Vydává
Jaroslav Směták (Aragorn of N.C.)
Malá Bystřice 113
756 27
Emil: xmagazin@seznam.cz
tel. 0607/819 905

Externí redaktoři
IJK

Přispěvatelé
Sweet-Factory
King Henry
MTs
IJK
KARSOFT
DI-HALT
Flood
Buldog
Douda

..........................................
Aragorn  30.5. 2000