pic/xm.gif

10/99
xm9 xm10 xm10
Původní znění na diskzínu vyšlo 1.4. 1999. Přepis do HTML ukončen 8.2.2003

outro

Seriozní i neseriozní informace o dění nejen na Spectristické scéně.....

CI5 amaters vyprodukovali další demo a to GFX Show II 128 a jak název vypovídá, je určeno pouze pro 128 KB. Porgram zpáchal Aragorn a hudbu PAT.


20. úrora se konalo malé setkání ve Vizovicích, kterého se účatnil Ivan Presley, Aragorn a Jelly... Jmenovaní prodiskutovali vše možné a vyměnili si spolu software, jinak toto setkání nebylo příliš přínosné...


MT's pracuje na novém demu (jeho prvním), které bude pouze pro 128 a bude se jmenovat DEATH.


Aragorn

------------------------------------------
PATův koutek - INFOSERVIS
------------------------------------------

infoservis / zprávy

- CI5 the AMATERS vytvořili nové GFX SHOW II, vyznačující se daleko lepší konvertovanou grafikou. V demu jsou obrázky, řadící se spíše do kategorie -soft-, ale není vyloučeno, že časem se budou vaše Spectrumácké monitory potit studem...
- V minulém čísle XM byl jako bonus přidán první SWprodukt skupiny CI5 the AMATERS (CI5'98) - pokud na to ještě někdo nepřišel, v minidemu je ukryt cheat, který odhalí pravou funkci zmiňovaného programu. Schválně si při běhu minidema zkuste zmáčknout tyto klávesy: CI5
- PAT se tímto předem (preventivně) omlouvá SCHIVOVI, že pro nový úvodní screen XM využil jeho grafiku z pův. XM a dále grafiku z jeho části v demu FIRST ASSOCIATION a ještě se pod to sám sprostě autorsky podepsal (i když nějaká ta fuška to pro něj taky byla, slepit to dohromady...)
- PAT se tímto předem (preventivně) omlouvá TORNADOVI, že ho kromě různých plukovníků a generálů trápí i on, jelikož mu již dva měsíce není schopen odpovědět na dopis. Beztak má TORNADO málo času na čtení. Hele, ahoj TORNADO, co tady děláš s tím tankem?...
- PAT se tímto opožděně omlouvá panu Josefu Švankmajerovi, že mu zapomněl přibalit k výhře z vánoční soutěže doprovodný dopis. Zároveň mu děkuje za odpověď.
- ARAGORNa i pana IJK nezávisle na sobě napadlo uspořádat tzv. KAPLICON, setkání Spectristů v Kaplicích. (pozor Kaplice rod ženský, č. jednotné. Pozn IJK) Hlavní výhodou akce by bylo umístění v domově dětí a mládeže a zajištění několika (asi 7)(i víc pozn IJK) televizorů TV MERKUR (není nic lepšího, než jezdit s monitorem po republice). Byl jsem však velmi mimo, když jsem se dozvěděl, že pokud si myslím, že Kaplice jsou na Moravě, tak jsem PeCař (bohužel teď již opravdu částečně jsem)...
- Důležité upozornění pro poctivé čtenáře: recenze na NEED FOR SPEED III ZX EDITION je aprílovým bonusem časopisu X-Magazin. Né, aby mi pak o to někdo psal, že to musí mít, jinak že mi pošle vira...
- Podle neoficiálních zpráv se prý myši, kterou předělal ARAGORN z PeCovského zapojení na AMIGA, narodila mláďata. O pravdivosti tohoto tvrzení nás snad v budoucnu přesvědčí ARAGORNův inzerát o sériové výrobě PC-AMIGA myší pro Spectrum.
- PAT hledá sponzora pro poslední věc, kterou zamýšlí pořídit ke svému ZX SPECTRUM+ 128K, D40+3,5", ap. a to pro zafinancování vestavného AY modulu od Kompakt Servisu.
- PAT hledá sponzora pro další věc, kterou hodlá pořídit ke svému Cyrix MII 300MHz,CD, SB, ap. a to pro zafinancování - dalších 16-48MB RAM (SIMM) - 3D akcelerátor VOODOO II min.
- Případnému sponzorovi bude věnována reklama ve všech budoucích PATových projektech...

infoservis / počasí

- Předpokládáme konečně příchod dobrého počasí a pokud bude škaredě, pak se na to vy...... .

infoservis / sport

- Předpokládáme, že FALCO vyhraje přespolní běh Malá Bystřice - Valašské Meziříčí a pokud ne, pak bude potrestán (připoután na 2,5hodiny k PC IBM kompatibilní)!

infoservis / kameňák
ACHTUNG, necenzurováno

Víte, co je nejchytřejším orgánem v ženském těle? Mužská spermie !!!
- Starej, co? Ale nebojte, chystám pro vás fajl s výtahy z knížky 1. zákon matky Murphyové od Bruce Lanskeho.

infoservis / happy end

- To by dnes mohlo stačit, nashledanou u dalšího PATova koutku... tedy INFOSERVISu!

-PAT-

SEZNAM SPECTRISTŮ JE TADY!!!!

Máme tady rok 1999 a jak jsem slíbil, přináším Vám seznam Spectristů. Původně jsem chtěl, aby InfoBanka (tak jsem ten seznam pojmenoval) byla v papírové podobě, ale jelikož se mi zrovna moc spectristů neozvalo, tak vychází jako součást X-Magazínu (jediného pravidelně vycházejícího časopisu). Těm, co přiložili známku, jsem InfoBanku také zaslal.

Já vím, že uživatelů počítače ZX Spectrum nebo komp. je mnohem více a věřím, že se mi je do příště podaří "posbírat". Rozhodně to ale nepůjde bez Vaší pomoci. Stačí přece tak málo - poslat jeden dopis nebo říct o tomto projektu svým známým...

Velice mne potěšil dopis od Jana K. Software, protože v něm kromě jeho ůdajů byl také seznam Spectristů z internetu a za to mu moc děkuju. Připsal jsem ho tedy k tomu mému, ale nejsem si jist, jestli je to bez chyb (E-mail se totiž nepřepisuje zrovna nejlíp). Pokud tedy máte přístup k internetu, raději si seznam prohlédněte ještě tam. Adresa je:

www.fi.muni.cz/~xhotarek

Nejlepší by jistě bylo, kdyby mi tito spectristé napsali sami...

Teď něco málo o položce Spolupráce. Může tam být buď ANO nebo NE (nebo taky neuvedl). Ano znamená, že takovému člověku můžete napsat (ať už kvůli výměně software, nějakého problému...), Ne pak, že o spolupráci zájem nemá.

Nakonec bych chtěl všechny v InfoBance požádat, aby mi oznámili případné změny (např. přikoupení nového hardwaru, změnu adresy...) a poděkovat jim za to, že se ozvali.

Martin Tobola
17. listopadu 316
743 01 Bílovec

P.S.: Podařilo se mi získat časopisy FIFO (č. 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24/25, 26), které jsou ve výborném stavu (jako nové!!), proto, kdyby měl někdo z Vás zájem, může si o ně napsat. Cena 16Kč/ks. Ovšem podotýkám, že jednotlivých čísel je velice málo, takže kdo dřív příjde....


InfoBanka
1999
(stav k 25.03.1999)


Haertl Pavel                               05.09.1959
Španielova 1267/5
163 00  Praha 6, Řepy II                   Telefon:  (02) 301 37 93

Didaktik M, Didaktik Gama
TV (color)
Epson LX-100, SQ 2500
Spolupráce: ANO
----------------------------------------------------------------------
Kovář Jaroslav, Ing.      IJK              28.01.1948
Na vyhlídce 542        (člen CI5)
382 41  Kaplice                            Telefon: (0336) 210 87

ZX Spectrum 128+, ZX Spectrum+,
D40, D40B
2x BT100
myš; melodik
Spolupráce: ANO                Hudba, grafika, progr.
----------------------------------------------------------------------
Krejčí Jan            Jan K. Soft          05.01.1979
Školská 357
250 65  Líbeznice                          Telefon: (02) 687 31 54

Didaktik M 128 (+512K RAMDISK), DM 128 +ProfiKey
D80, FDD 5.25"B
Epson LQ-100
A-mouse; melodik; +drobný HW vlastní výroby
Spolupráce: Neuvedl                          Hardware
E-mail: jan.krejci@post.cz
----------------------------------------------------------------------
Preclík Ivan          Ivan Presley         20.04.1977
Lípová 645
763 12  Vizovice                           Telefon: 732717636

Didaktik Kompakt 128, DM 128
D80
14" EGA color monitor
Star LC-240
A-mouse
Spolupráce: ANO                          Programování
----------------------------------------------------------------------
Slabý Aleš               ALSA              22.04.19??    (PECAŘ!)
Za Branou 268
594 51  Křižanov                           Telefon: (0619) 54 36 30

Didaktik Gama 128, 3x Didaktik M
Epson LX-400
Spolupráce: ANO
----------------------------------------------------------------------
Sladký Luděk          Sweet Factory        02.12.1975
Havlovice 19           (člen CI5)
344 01  Domažlice                          Telefon: (0189) 72 38 77

Didaktik Gama 128, Didaktik M
D80, D80B, D40B
TV (color)
Star LC-15, Alfi
A-mouse; melodik
Spolupráce: Neuvedl                      Programování
----------------------------------------------------------------------
Slovák Lukáš              PAT              01.10.1982      (PECAŘ!)
Tylovice 1928          (člen CI5)
756 61  Rožnov pod Radhoštěm               Telefon: (0651) 525 81

ZX Spectrum+ 128
D40, FDD 3.5"B
Mono monitor / green :-( /
Plotter XY 4140
IS-2 (AY)
Spolupráce: ANO                        Hudba, grafika
E-mail: lukas.slovak@post.cz
----------------------------------------------------------------------
Směták Jaroslav          Aragorn           08.06.1977
Malá Bystřice 113        (of N.C.)
756 27                  (člen CI5)         Telefon: 607819905

Didaktik M (vestavěné AY a ProfiKey), ZXS+2, ZXS+
MB02+, D40, D80B
TV (čb)
BT100
A-Mouse
Spolupráce: ANO                          Programování
----------------------------------------------------------------------
Švankmajer Josef         Šva-Soft          06.07.1942
Podkrušnohorská 2057
436 01  Litvínov                           Telefon: (035) 562 97

Didaktik Kompakt, 2x Didaktik Gama
D40, D80
BT100, Plotter XY 4140
Spolupráce: ANO                              Databáze
----------------------------------------------------------------------
Tobola Martin               MTs            25.06.1979
17. listopadu 316        (člen CI5)
743 01  Bílovec                            Telefon: (0655) 22 89

Didaktik Kompakt 128 (+MAY 912)
14" EGA color monitor
Epson LX-400 (KAM+L2)
Spolupráce: ANO      Programování, grafika z PC
----------------------------------------------------------------------

A CO MUSÍTE UDĚLAT PRO ZAREGISTROVÁNÍ?
NAPSAT NĚCO O SOBĚ!!

Známky prosím neposílejte, protože InfoBanka bude vycházet jako součást X-Magazínu!!!
(c) 18.03.1999 17:45 MTs


Seznam Spectristů z INTERNETU
stav k 16.02.1999


PřezdívkaHardwareE-mail
X-agonDidaktik Gama 128E-mail: xhotarek@fi.muni.cz
Basil (jTn)ZXProfijtn_4d@yahoo.com
Factor6 ZX Spectrum 128petrik@ius.prf.cuni.cz
DC PAKTimex 2128pkasprza@elektron.elka.pw.edu.pl
TDM of K3lDidaktik Gama 128, ZX 3t.hauerland@zlin.vutbr.cz
EyeZX Spectrum +2APavel.Siostrzonek@ff.cuni.cz
Anestis KoutsoudisZX Spectrum +2spectrum@xan.forthnet.gr
Dron of K3lZXS 48, 48+, 128+, MB02slezkaj.vos96@vsps-su.cz
OmegaZX Spectrum 48, AYficek@email.cz
yerzmyeyTimex 2048hprg@kki.net.pl
RizmZX Spectrum 128 +2Arizm@hotmail.com
StupidiuSDidaktik M, Gamaxcimbal@feld.cvut.cz
Brite-LiteZX Spectrum 16K, 48Kpeter.halin@abo.fi
HoodZX Spectrum 128, +2Astava@risc.upol.cz
SSDidaktik M 48, X128seliga@hron.fei.tuke.sk
OMEGAZX Spectrum 128 +2, MB-02omega@kst.fme.vutbr.cz
LokiProfi-512loki@irex.urc.ac.ru
Raver/PhtScorpegons@re-lab.net
Falta128FALTA@POST.CZ
Matsoft of N. C.ZX Spectrum 128 +2AMatsoft@bbs.infima.cz
Andrew FER/Phantom Family corpPentagon512, Delta-Scz_metal@chtts.ru
ConysZX Sinclair 48petr.peconka@post.cz
ZX???popsoftware@mail.matav.hu
SiGGY of 5 Samyc128+siggy@email.cz
Mr.Bob128ZX Spectrum 128 +2Am.sachl@post.cz
Mad doctor48, 48+, Gama, emulators
PDSDidaktik M 128XDVORAP4@KII.FSV.CVUT.CZ
Arcadiy Gobuzov (gun)X128, emulatorsgobuzov@yahoo.com
George Red (c)1995-98ZX Spectrum 128georgered@post.cz
Richisinclairezelinka@mikulov.sol.cz
RAYman aka ProfProfiarusakov@yahoo.com
Tritol128 +2, 128 +2A, DG 88lubomir.blaha@conquest.cz
L. A. Esq+2A (MB02) in PC casel.a.esq@ethree.demon.co.uk
TomasZX Spectrum+horato@guh.cz
PaoloSpeccy 48
martasemulatorsmartinrak@hotmail.com
gandalfZX80
+GAMA128 +2, MB02+Jiri.Dolezal@lfmotol.cuni.cz
Torero128torero24@hotmail.com
WorkBench48, 128, +2B, +3, QLdmochales@databasedm.es
kysel+2196374@vsb.cz
Ellvis ZX PresleySpeccy 48jurica@sknet.sk
cvmZX Spectrum DeltaCVM@POBOX.SK
PITZX Spectrum
icabod+3, +2A, +2, emulatorsicabod@innocent.com
Tiger%b4s Claw128+lcd.one@aon.at
ZOoloOKPentagon128zoolook@mail.lv
FBIZX Spectrum 128 +2sintech@online.de
UnBEL!EVER/XTMPentagon 128speed_co@yahoo.com
Minisoft avec NRJ of Ascendancy Creative LabsByte 128ascendancy.cl@usa.net
FloodGama, 128 +2Av.sluncik@post.cz
deniska128deniska@post.cz
mlodyZX Spectrum +M.Misiaszek@pegaz.if.uj.edu.pl
Rafboyemulatorsrpodgo@sgh.waw.pl
LeoDidaktik KompaktLeo@pobox.sk
BulldagDidaktik Kompaktjan.bula@post.cz
SuckedZX Spectrum 128 +3sucked@post.sk
ForkaDidaktik Gama 512K

Návod

-----------------------------------------------
BACK TO SKOOL
1988 Alternative Software Limited
-----------------------------------------------

ERIC ZNOVU ZASAHUJE!
backskool21.gif(4 kb) backskool22.gif(6 kb)

Eric strávil o prázdninách mnoho času přepisováním svého spisu, který se mu minule podařilo ukrást. Udělal ze sebe takového studenta, že by mu i šprt Einstein mohl závidět. Když se ale po prázdninách vrátil zpět do školy s úmyslem vrátit svůj spis do trezoru, zděsil se. Škola byla úplně jiná, Mr. Wacker (ředitel) nechal vedle postavit školu pouze pro dívky, zaměstnal školníka a svůj trezor si řádně zabezpečil. Posuďte sami: Trezor je v uzamčené ředitelně, do které má přístup pouze Mr. Wacker a klíč od trezoru má dívčí ředitelka - Miss Take (nutno podotknout, že ta Erica nemá příliš v lásce). "Takže co teď", říká si Eric. Po pár štastně strávených chvílích (zmlácení Einsteina do bezvědomí, znásilnění Hayley apod.) však došel k velice rozumnému řešení - všechny je ožrat.

Jediný alkohol (láhev Sherry ročník ????) je u Miss Take v trezoru. Ta se ale naštěstí před každou hodinou (zvláště před sexuální výchovou) ráda napije a trezor nechá do přestávky otevřený. Eric se proto potlouká po škole a přemýšlí, jak by se při vyučování dostal ze školy. Prozkoumává obsah všech lavic a kromě plesnivých svačin nachází také vodní pistoli a smrdící bomby.

Zjišťuje, že pomocí vodní pistole se dají naplnit školní poháry, a že když některého učitele dvakrát střelí (prakem) pod jedním z nich, řekne mu jednu (ze čtyř) kombinací od zámku, kterým je uzamčeno kolo. Stačí ji napsat na čistou tabuli a kolo je volné.

Po zvonění si to Eric (vyzbrojen vodní pistolí a smrdícími bombami) namíří do 1. patra k oknu. Čeká, dokud ředitel nepůjde dolů a potom aktivuje smrdící bombu. LINES sice přibudou, ale Mr. Wacker otevře okno a cesta k Sherry je volná. Eric tedy za pomoci čerstvě zalité květiny vyskočí z okna a snaží se proplížit kolem školníka. Albert se však ukáže jako pěkná sv..ě, protože začne řvát na Mr. Wackera a nechce pustit Erica dál. (V tomto místě bych potřeboval i funkci KILL! (zabij!) - pozn. MTs). Eric tuší, že by měl urychleně zdrhnout (odvážnější hráči mohou zůstat a pokusit se prostřílet či prosmradit - pozn. MTs), a tak využije Albertovy nepozornosti, přeleze plot a utíká nahoru k otevřenému trezoru. LINESům se asi nevyhne, neboť Mr. Wacker je mu v patách a ještě navíc ho zmerčí Miss Take, nicméně Sherry ukořistí (nalije si ji do pistole) a to znamená, že mise byla úspěšná.

Eric tentokrát naplní školní poháry alkoholem a netrpělivě čeká, až některý učitel půjde kolem. Ale co to? Učitelé se ne a ne opít. Místo toho mu sdělují nějaká písmena. Eric je ze zvědavosti zkouší napsat na tabuli a v zápětí získává klíč od místnosti za laboratoří. Po odemčení uvidí žábu a snaží se ji chytit. "Tak a teď se té potvoře (Miss Take) pomstím", raduje se Eric. Naskočí tedy na kolo a závratnou rychlostí (5 km/h) za ní jede do kuchyně. Před kuchyní vyskočí na kolo a pod pohárem skočí ještě jednou, čímž žábu hodí přímo do něj. Potom, přesně mířenou střelou, sejme Miss Take pod pohárem a opětovná palba vše dokončí. Miss Take dostane hysterický záchvat (žába za krkem ji nedělá moc dobře) a Eric je překvapen tím, že získal klíč od Mr. Wackerova trezoru.

Celý šťastný utíká k ředitelně a spolu s Mr. Wackerem vstupuje dovnitř. Jeden skok na trezor a ... ...ONTO THE NEXT YEAR.

Ovládání:

S (sit/stand) - sednout/vstát
O (open) - otevřít (školní lavici)
J (jump) - výskok
H (hit) - box
C (catch) - chytit myš/žábu
R (release) - pustit myš
D (drop) - upustit smrdící bombu
G (shoot) - střelba z vodní pistole
T (throw) - odhodit vodní pistoli
M (mount) - naskočit na kolo
vlevo + vpravo - jízda
W (write) - psaní po tabuli (ENTER = konec)
K (kiss) - polibek Hayley (ubudou LINES!)

Na hru BACK TO SKOOL jsem se velice těšil a mohu vám říci, že mne nezklamala. Má totiž všechno, co její výborný předchůdce (SKOOL DAZE) + mnohá vylepšení. Rozhodně vám ji všem doporučuji.

Nakonec nesmím zapomenout poděkovat všem čtenářům X-Magazínu, kteří po přečtení mé prosby v č. 1/97 neváhali a BACK TO SKOOL mi poslali. Tak tedy, všem 0 (slovy nula) čtenářům velice DĚKUJI!!!

mts



boovie20.gif(2 kb)

------------------------------------------
BOOVIE 2
(ESA PRODUCTIONS 1998)
------------------------------------------

Když jsem nedávno na své 128mě spustil novou českou hru TWISTER (simulace výherního automatu), doslova mě uchvátila svým provedením

boovie21.gif(5 kb)

- code, grafika i hudba byly bezvadnými prvky této hry, což se o každé uchazečce o vaše joysticky říci nedá. Tak jsem se podíval na autory a bylo mi vše jasné - jednalo se o slavný demomakerským team E.S.A. Myslím si, že autoři perfektních hudebně-grafických dem mají nejlepší předpoklady pro stvoření co nejkvalitnějších "vypalovaček", což dokazuje i další hra (opět od E.S.A.)- BOOVIE 2!

Originální koncepci hry BOOVIE vytvořil již před lety team KVL (pak ovšem zběhli k PC, což je škoda). Jelikož se jednalo o velmi pěknou pařbu, není divu, že po asi 5ti letech má nové pokračování. Jak jsem si u E.S.A. zvykl, kvalita díla je opět velmi vysoká. Po nahrátí hry do počítače se objeví takové info-intro, kde běží při hudebním doprovodu informační scroll. Po stisku klávesy "loudujeme" další code a objeví se nám přehledná nabídka - výběr hudby (celkem jsou tři), start hry, nebo start hry v posledním dosaženém levelu (pomocí hesla). Hra samotná prošla několika změnami - ubyly příšerky a výtahy, přibylo teleportů, magnet, atd. Celkově jde opět o velmi dobře hratelné dílko, které stojí za to, aby se usídlilo na vaší disketě (popř. kazetě, HDD, CD-ROM, ...)

BOOVIE 2 je další VýBORNá ČESKá HRA. ...let's go!

-PAT-

recenze

KWIKSNAX 48/128

-----------------------------------------
Comaster software - 1990
-----------------------------------------

kwiksnax0.gif(2 kb)
kwiksnax1.gif(6 kb)
kwiksnax2.gif(3 kb)

Poněvadž mám jen Kompakt 128kB, tak Vám moc o verzi 48kB neřeknu (stejně za moc nestojí).

Nejdříve trochu o 48kB verzi:

Na obrazovce se objeví memu s výběrem ovládání. Nad ním jsou 2 malí Dizzýci a mezi nimy běží text, který mění barvy. Zvolte si ovládání a s chutí do toho.

Uvídíte další menu a v něm si musíte vybrat nějaké kolo, ve kterém zachraňujete různé Dizzyho přátele. Po vyhrání každého levelu se vrátíte zpět do menu.

A teď je na řadě 128kB verze:

V úvodu se objeví Dizzyho kapela a hraje Vám úvodní hudbu. Ještě před ní se ale ozve z melodiku křiknutí KWIKSNAX. Nahoře jsou dva panáčci a mezi nimi běží text. Nejdříve volba ovládání, nějaké reklamy a kdo hraje v Dizzyho kapele (i na co).

Po zvolení ovládání se objeví série pěkných obrázků a pod nimi text. Obrázky Vás uvádějí do děje a hraje ke skoro každému jiná hudba (jen pokud máte melodik).

Jak obrázky proběhnou, objeví se stejné menu jako u 48, ale hraje u něj hudba. Zvolte si level a s chutí do toho.

Po dohrání levelu se vždy zobrazí opravdu pěkný obrázek.

To by byly popisy všech MENU a úvodních věcí. Teď se pustíme do popisů všech levelů:

V Dizzyho kapele účinkují:

DYLAN,DAISY,DENZIL a GRAND DIZZY

DYLAN - bicí
DAISY - basová kytara
DENZIL - klávesy
GRAND DIZZY - taneční doprovod

Hra Kwik Snax Dizzy pojednává o návratu Dizzybandu do říše Yolk Folk (zde je Dizzy princem). Zaks (mocný čaroděj, ale vždy dostane ,,na hubu" ) uvězní všechny členy Dizzybandu do různých míst na Zemi. Dylana do říše mraků (clouds), Daisy do vězení (dugeon ( Zaks)), Denzila do říše ledu a Grand Dizzyho na ostrov Cockoo (Cockoo island).

A co říci na závěr ??

Kwik Snax má velice povedenou grafiku. Napsala ji firma CodeMasters, což zaručuje kvalitu.

Grafiku nakreslil : Chris Graham.
Hudbu napsal : London Sharp.
Program : W.A.S.P.

P.S.: obrázky jsou sestaveny pomocí SCREEN TOPu.

Pouze pro X-MAGAZéN napsal

KARSOFT

-------------------------------------------------
Steg
CODEMASTERS 1992
-------------------------------------------------

steg.gif(5 kb) steg2.gif(5 kb)

Hra STEG je další příjemná hra z dílny CODEMASTERS. Program vytvořil PAUL GRIFFITHS a grafikou ji obdařil MIKE SANDERSON. STEG je slimák a má za úkol nakrmit své potomky (TYUNGUNZ). Jak na to?

Po nahrání na mě "vybaflo" menu nekonečných životů od MATASOFTA. Tož vybral jsem si všechny Poke a start. Protože mám 128-ičku, začala hrát velmi pěkná hudba na Melodiku. V úvodu se dozvíme něco o autorech a další, pro hru nepodstatné, věci. Základní menu nabízí čtyři druhy ovládání: KEYBOARD, KEMPSTON, CURSOR a SINCLAIR joy. Pátá položka se týká spíše 128-iček. Je to přepínač mezi zvuky a hudbou při vlastní hře.

Nastavil jsem tedy zvuky a odpálil výběrem klávesnice. Pro dlouhodobé hráče je tu možnost zadat heslo LEVELu, který už ukončili.

Vlastní hra je velmi dobře ovladatelná. Na klávesnici stačí jen oblíbené Q,A,O,P a SPACE. Hra jde i zastavit tlačítkem H a po odpočinutí buď stiskout FIRE pro hru nebo ENTER pro restart. Slimák STEG musí pomocí bublin, které vypouští z úst chytat po zemi lezoucí červy. Bubliny jdou samozřejmě nahoru. Takto může být ve vzduchu maximálně osm bublin. Bublinu vypustíme tak, že si počkáme na červa, který leze k nám a ve vhodném okamžiku stiskeme a podržíme FIRE. Až se ukazatel BLOW dostane až na konec, pustíme FIRE a STEG vypustí bublinu a pokud byl před ním zrovna červík, bude v bublině.

STEG je neobyčejně úžasný slimák a může lézt i po zdi a dokonce i po stropě. Pokud nějaká bublina uvízne u stropu, musíme se k ní dostat a fouknutím ji popohnat. Nesmíme ovšem nechat již zmíněný ukazatel dojít až na konec, ale uprostřed stupnice FIRE pustit. Správnému pohybu bublin napomáhají i různé ventilátory a průduchy. Pokud budete FIRE držet déle, bude STEGovi ubývat energie. Taktéž mu neprospívá pád z výšek. Energii může STEG načerpat různými rostlinkami a kytičkami na zemi. Na zemi se též vyskytují různé překvapení a po nich STEG může lézt rychleji nebo ve vyšších levelech dostane dokonce i trysky, se kterými může létat. Některá jen zvyšují skóre.

Aby se bubliny s červíky dostaly na to správné místo, jsou na strategických místech umístěny ostny. Bublinu může nechat prasnout i STEG a to tak, že "skrz" ní prostě proleze. Červík, který byl v bublině, pak spadne. Pokud spadne před hnízdo TYUNGUNZů, oni ho pak sami sežerou.

Abyste poznali, kolik jich ještě nedostalo svačinku, máte je pěkně vyobrazené v herním panelu. Když mají oči otevřené, tak ještě nedostali nic. Pokud je mají zavřené, tak jsou nakrmeni a spinkají. To samozřejmě musíte stihnout za nějaký čas. Poznáte to tak, že na vyobrazeních STEGových dětí se pomalu kreslí křížek.

STEG je další hrou, která vybočuje ze standartu a je příjemným odreagováním od dlouhých hodin strávených někde u texťáku nebo po nekončném přehrabování se v kompilátu strojového kódu a po zjištění, že je ještě navíc komprimovaný neznámým programem. Hra jde nahrát i do 48-ičky, ale beeper i melodik jsou zticha jako na myši.

jen a pouze pro X-Magazín gamesil

SWEET-FACTORY

------------------------------------------
NEED FOR SPEED III ZX EDITION
------------------------------------------

Vážení čtenáři,

jsem velmi poctěn tím, že právě já vás mohu za redakci časopisu X-Magazin informovat o nové hře pro ZX-Spectrum, která má již teď nejvyšší ambice na umístění na 1. místě na slavném americkém ZX CHICAGO TOP GAMES '99 vyhlašování nejlepších her letošního roku pro Sinclairy, které bude přenášeno TV společnostmi CNN, PRO 7, RTL 2 a možná (na 128%) i TV NOVA!!! Pokud jsi, milý čtenáři(čtenářko), svalnatý(á) a výbušný(á), raději si před dalším čtením nejdříve přečti infoservis v outru, jinak se k sobě neznám...

Ruské (ano, opět ti Rusáci) sekci firmy ELECTRONIC ARTS se podařilo využít dosud utajovaných tajných registrů mikroprocesoru Z80 a vytvořili nový REALTIMEeaMODE2, což je speciální systém, ktrý umožňuje na ZX SPECTRU (i 48 !!!) grafický mód 800x600 při 65536 barvách, s 3D možnostmi, jako má 3D(PC) akcelerátor VOODOO I a přehrávání zvuku na frekvenci 44kHz a POZOR! TOTO VŠE NAJEDNOU! Není divu, že s tímto módem již nic nebránilo předělání hry NEED FOR SPEED III i pro ZX SPECTRA!

Vlastní hra na ZX SPECTRU má sice jen dvě možnosti jízdy, jsou to ale právě ty nejlepší:

1) HOT PURSUIT

Jezdíte tajné (neoficiální) závody (tedy samozřejmě "načerno"), přičemž musíte unikat dotěrným policejním hlídkám. Situaci vám však usnadňuje to, že jste v autě napojeni na jejich vysílačku a víte tedy o všem, co dělají.

2) SINGLE RACE

Závody na jednom (libovolném) okruhu. K dispozici máte tyto auta: VIPER, TOYOTA, MERCEDES, FORD, ŠKODA OCTAVIA 6(!), ITALDESIGN, LOTUS, McLAREN F1, TRABANT (!), CHRYSLER, SEAT a CITROEN XSARA.

Tajné (cheatované) auta:

Autobus, tank (!), taxi, formule 1, jeřáb ...Speciální možnosti hry:

Pokud NEED FOR SPEED III ZX EDITION spouštíte na počítači ZX SPECTRUM 128K kompatibilním, máte opět nějakou tu výhodu:

-simulace počasí: horko, sychravo, déšť, sníh
-pohledy z různých kamer
-pohledy z ostatních vozů
-editor tratí a aut!!!!!!!

Toto byla jen minirecenze, v nějakém z příštích čísel přineseme podrobný popis s obrázky přímo ze hry, stejně jako popis další předělávky: TOMB RAIDER! Již teď se máte na co těšit!

- PAT -








na co ještě čekáš...?!
tak prosím tě...
...
???
...
!!!
...

VAROVÁNÍ: TENTO ČLÁNEK BYL APRÍLOVÝ!!! VEŠKERÁ PODOBNOST SE SKUTEČNOSTÍ BYLA ČISTĚ NEÚMYSLNÁ A NÁHODNÁ !!! (ŠKODA...:(... )

- PAT -

hw

ZBROJNICE

Zbrojení je, jak už tomu tak v moderním světě bývá, současným trendem. Dobrá výzbroj byla koneckonců základem úspěchu každého dobrého středověkého bojovníka a platí to i pro ty z počítačového věku, vždyť ani ti zelení mužíčci z počítačových her (yes, ve F.I.R.E. actually bílí mužíčci) nejsou tak zcela bezbranní vzhledem k jejich nukleární a laserové výbavě. Pro jejich drtivou porážku je třeba se rovněž kvalitně vyzbrojit. Řešení softwarová (výběr zbraní, POKE...) nechám na vás, ale jedno hardwarové vám teď nabídnu.

joy1.gif(3 kb)

Základní pomůckou pařana je joystick (já mám radši klávesnici pro její citlivost, ale i když pařím velmi sporadicky, je už dost rozmlácená). FULLERy a PROTEKy má asi málokdo, SINCLAIR joysticky jsou dobré při pařbě multitaskingové nebo při bitce dvou hráčů (dnes na Spectru nepoužitelné, protože se vám stejně nepodaří sehnat živého spoluhráče, leda tak ve Zverimexu...), avšak ten, kdo chce vychutnat melancholii samotářské pařby, používá KEMPSTONa. Ten má na rozdíl od ostatních norem i ten klad, že čas od času mu jde zabudovat autofire - viz Didaktik Kompakt nebo MB-02+. Autofire jsou dva druhy: první za vás souvisle drží tlačítko fire a vy se věnujete jen směrům, druhý, který ovšem neaktivujete přepínačem, nýbrž fire tlačítkem, při souvislém stisku generuje pulsy jako při zuřivém mačkání, tento mód je na PC a ATARI zván též turbo. Většinou je s určitou pevnou kadencí, někdy ale máte i báječnou možnost si ji plynule regulovat.

joy2.gif(2 kb)

Jak vidíte, první způsob je třeba pro R-Type nepoužitelný, stejně tak u her, které si hlídají, zda fire skutečně mačkáte. Typ druhý je zvláště při správně nastavené frekvenci téměř geniální, ale třeba u R-Type potom jen těžko využijete možnosti silnější střely po delším stisku fire. Prostě budete střílet jen obrovské množství střel slabých.

Pro stavbu své geniální výzbroje jsem použil joystick QuickJoy M-5 z PeCe. Tento joystick je klasický mikrosvičový, s regulací centrování, s regulací rychlosti autofajru, nezávisle zapnutelného na tlačítko palcové nebo ukazovákové (na PC mají každé jiný význam) a přepínačem významu tlačítek (z fire1 udělá fire2 a naopak). První úprava spočívala v upajcnutí odporného PeCoidního game konektoru a koupi normálního cannonu 9.

Na plošném spoji v joysticku byl imbecilní PeCařský způsob spínání směrů nahrazen spectráckým (signál směru proti zemi, on si to pak interfejs přebere...) prostým přeškrabem na desce a napájením drátků přímo ke svičům (zem a signál). Tímto se regulátor centrování stává zbytečností a dělejte si s ním, co chcete. Druhá a významnější část úpravy byla spáchána v hlavici joye. Původní schéma můžete vyčíst ze zapojení na desce v joyi, neumělý náčrtek úpravy je na přiloženém obrázku. Ve své nejhlubší podstatě spočívá v tom, že oba fajry připojíte na jeden signál, na Spectru se to jinak snad ani nepoužívá a když, tak jen u A-Myši, a přepínač významu fajrů změníte na spínač palcového tlačítka, na jakýsi "věčný fire". Palcového tlačítka proto, že ukazovákové tlačítko se lépe mačká (pouhou flexí), zatímco flektovat oponovaný a abdukovaný palec není zrovna člověkův sen.

V podstatě tedy kolem přepínače přeškrábnete, co se dá, připojíte ho paralelně k tlačítku a doplníte chybějící spoje. A co je výsledkem? Abyste to asi tak pochopili, uvedu jako příklad R-Type. Na ukazovákovém tlačítku autofire vypnu, na palcovém zapnu. Sepnu spínač palcového tlačítka a seřídím nejrychlejší možnou palbu. Díky spínači se mohu věnovat jen směrům a raketka samočinně chrlí smrtonosné střely. Když se mi zachce někoho poškádlit, podržím fire (ukazovákové tlačítko) a při jeho puštění vypustím střelu velkou. To jen na ilustraci možností. Druhé schema ukazuje, jak si k 8255 přidělat redukci pro joy, aby vám fungovalo autofire (majitelé Kompaktů, UR-4 a MB 02+ se o to starat nemusí). [tato úprava je nutná i pro A-mouse].

Takže už jen hodně zručnosti při úpravě...

Prorokuji vám s touto superzbraní nepřemožitelnost. Green (yes, actually white) men are waiting...

+GAMA


INFORMACE INFORMACE INFORMACE INFORMACE

Kaplicon

je tady

kdy? 8.5.1999
kde? Kaplice
kde je to? No - není to na Moravě!

a jak na to?


Sednete na vlak anebo
sednete na autobus anebo
sednete na auto a jedete:

Autem směr České Budějovice, ale tam se někdy nemusí, tak odbočit na Český Krumlov, ale tam se skoro nikdy nemusí, tak odbočit na Kaplici, směr Linec... dobré hledání zkratek.(vem si mapu .... )

Vlakem a autobusem je to směr České Budějovice a tam vystoupíte z vlaku nebo autobusu a přestoupíte na lokálku nebo autobus na Kaplici. V Budějovicích je autobusové a vlakové nádraží propojeno podchodem na ulici takže o nic nejde, přechod trvá asi 2 minuty. Když pojedete vlakem dovíte se, proč je kaplické nádraží tak daleko od města.(viz X mag. 1), protože stojí u kolejí: ha a zbývá nám pěšky 5 km, autobus je zpravidla zrušený. Zajdete za výpravčím a zavoláte 21087 ale vytočíte to, jinak můžete sedět v hospodě a čekat až pojede něco z Besednic nebo z Krumlova. Tak se dostanete do města. Jo to číslo, to je ke mně a přijedu oklepanou Š105. Autobusem je to lepší a jede v sobotu kolem 5:30, 7:45, 10:45, 12:30.

Konečná je autobusové nádraží a teď je to zase tak 2 minuty do města. Přejděte parkoviště a jděte rovně až na náměstí. Držte se vpravo, jinak budete muset přejít náměstí tam a zpět. Dům dětí je na rohu vpravo.

Můžeme tam být od soboty 7.00. do neděle, podle odjezdů.

K dispozici bude 10 televizí Merkur a pod. 1 větší barevná a 2 starší, zástrčky, několik funkčních Didaktiků 80 a ZX Spectrum +. Co není jsou disketové jednotky.

Kdo by chtěl spát, máme tu i hotely. Ale asi to nebude nutné, protože provoz je domluven Nonstop a chodba je dlouhá. Budeme mít i kuchyňku, ale pozor, vyhazuje pojistky.

cena: Každý dá, co může, asi to nakonec propijeme, protože zatím to vypadá na zadarmo!!!

IJK

povídka

-----------------------------------
Ladislav Szalai
Haló, tady Karivara
-----------------------------------

Karivara! Karivara! Pořád ten jejich bůh nebo démon Karivara! Už jsem měl toho povyku pro nic za nic plné zuby. Zase mě přišli otravovat. Bylo jich pět. Černí jako saze, úplně nazí a špinaví od říčního bahna. Na krcích jim visely amulety ve tvaru zavřeného oka milostivého Karivary... Nabízeli mi už několikrát stejnou ochranu; přímo prosili, abych tu cetku nosil taky. Byli vyděšení, když jsem se jim vysmál, a tlumočník mě upozornil, že by nás v noci mohli ti blázniví domorodci napadnout. Bojí prý se, že překročíme řeku a vstoupíme do svatého lesa, kde žije Karivara se svými dětmi...

"Karivara! Karivara!" mleli pořád dokola, až jsem se rozčilil, popadl pušku a párkrát vystřelil do vzduchu. Upalovali zpátky do své vesnice jako zajíci, prchali ke svým chýším z větví stromů a říčního bahna. Měli mě ještě chvíli otravovat a napálil jsem to do těch jejich hnusných černých ksichtů, do těch primitivních těl - tady žádný soudce neexistoval, tady jsem byl soudcem jenom já se svými lidmi. Co je mi po jejich náboženství a modlách? Nebyl jsem tu proto, abych se díval, jak uboze žijí, ale kvůli tomu, abych našel zlato a diamanty, spoustu zlata a diamantů! Měl jsem staré tajné mapy, podle kterých právě v tom jejich svatém lese to mělo být všechno pěkně pohromadě. Konečně, že nejsem daleko od parádního pokladu, o tom mě přesvědčili domorodci sami - spousta z nich nosila zlaté a diamantové náramky. Hned první den, když jsem přišel do jejich vesnice, jsem jim ty krásné hračičky odebral a zvysoka jsem kašlal na zoufalé protesty těch primitivů.

"Přineseme vám mnoho zlata a diamantů, když budete chtít," předložil mi v zápětí tlumočník jejich poselství. "Ale musíte počkat, až přijde úplněk. To je Karivara shovívavý a rozdává mnoho darů. Teď je zlý a nikoho nepřijímá. I jeho děti jsou zlé... Máme strach, aby se Karivara nerozzlobil i na nás..." "Karivara! Karivara!" Už mi z toho jména hučelo v hlavě. Jestli je přede mnou ještě někdo vysloví, tak ho vážně odstřelím! Sotva jsem si to pomyslel, přiběhl ke mně tlumočník se zprávou, že domorodci posílají mně, Velkému bílému muži, "slavnostní dar na usmířenou". Vyhlédl jsem ze svého stanu a prohlížel si dar zblízka. Bylo to pět nahých černošských dívek, skoro ještě děti.

"Karivara! Karivara!" začaly ječet jedna přes druhou, a to už jsem vážně nevydržel. Vyběhl jsem ven a začal je tlouct pažbou pušky hlava nehlava. Křičel jsem na ně, co mě zrovna napadlo. Jsem rasista-puritán; tohle byla ta největší urážka, které se vůči mně mohly dopustit. Jednu z těch černých trpaslic jsem praštil až příliš. Zůstala ležet v bezvědomí, tak jsem ji nechal polít studenou vodou a díval se, jak upaluje směrem, kde před chvílí zmizely ty čtyři ostatní.

"Karivara! Karivara!" zakřičel jsem za ní ještě jednou a definitivně ji proklel i s tím jejich bohem, démonem, bůhví čím. "Jděte do vesnice," přikázal jsem pak tlumočníkovi a čtyřem ozbrojencům, "a vyřiďte těm omezencům, že jestli mě ta pakáž bude ještě jednou otravovat, tak je do jednoho postřílím! Jasné?"

"Jasné, šéfe," sebrali se a šli. Když se asi za hodinu vrátili, nechal jsem sbalit všechna fidlátka a vyrazil jsem v celé své kráse do svatého lesa, prohlédnout si, kde ten milý Karivara se svými "dětičkami" skrývá svůj nádherný poklad. Brodili jsme se vodou a bahnem mezi krokodýly skoro dvěhodiny, než jsme se konečně doplazili k jeskyni zarostlé bujným rostlinstvem; její vchod byl z poloviny zavalen nánosem bahna a hlíny. Na staré tajné mapě byl u jeskyně křížek v kroužku, což znamenalo definitivní cíl celé naší cesty. Někde uvnitř se mělo nacházet obrovské jeskynní bludiště plné pohádkových pokladů. A taky Karivara a jeho šeredná dítka, připomínající prý napůl lidi a napůl netopýry. Jak tvrdili domorodci, živil je jejich nadpřirozený otec vlastním světlem. On sám neměl žádné viditelné a hmatatelné tělo, byl něčím mimo veškeré běžné lidské smysly - nepochopitelný, neporazitelný, vševědoucí. Kdo prý se dotkne jeho "potomků", určitě zemře... Pchá, ať tyhle divošské pohádky vykládají svým dětem! Krmit mě takovými primitivními nesmysly!...

Nechal jsem odstranit hlínu a bahno, aby se do jeskynního bludiště dalo projít, a pak jsme vlezli dovnitř. Ze stropu jeskyně i z jejích stěn stékaly neviditelným, pomalým tempem stovky krápníků. Svítili jsme si elektrickými svítilnami a kráčeli rychle vpřed. Koho by zajímaly primitivní kresby koster a lebek, namalované všude na stěnách? Toužil jsem po jediném: přehazovat co nejdříve v dlaních zlato a diamanty. Inteligentní člověk přece ví, že je to ta nejsprávnější hodnota. Kdo má zlato a diamanty, má i prachy. Prachy, to je absolutní moc nad ostatními lidmi. Kdo vládne ostatním, má smysl sám o sobě. Všichni kolem něho jsou jenom ubozí otroci, jejichž jediným údělem je poslouchat svého pána! Po čtvrthodině namáhavé cesty - půda pod námi byla napůl písek, napůl bahno - jsme se doštrachali do obrovské, snad sto metrů široké a nejméně sto padesát metrů dlouhé jeskynní auly. Otočil jsem se ostražitě několikrát kolem své osy, pušku stále připravenou k výstřelu - co kdyby... - a vtom jsem uviděl něco, o čem se nesnilo ani pohádkovému Aladinovi. Po zemi se válely tuny a tuny zlata a diamantů. Stovky tun, tisíce tun! Když jsem si jeskyni prohlédl podruhé, zjistil jsem, že její dno, stěny i strop, to všechno je samé zlato a diamanty. Chtělo se mi křičet, ale hlas se mi náhle zadrhl. Do hlavy mi jako opojná pára stoupalo čisté štěstí. Ani ostatní muži nekřičeli. Jenom si klekli na zem a dotýkali se té krásy. Něžně, jako se panic dotýká panny. "Bože můj..." zašeptal jsem slastně a klekl si taky. "Božemůj..."

Ticho kolem jako by zaslechlo a uchopilo v nejhlubší podstatě má slova. Do uší mi náhle jako drobné vlnění vnikl šum a svist křídel. Chvíli jsem nechápal, co se děje, ale pak jsem se vážně vyděsil. Šum a svištění křídel. Ve svitu elektrických svítilen se objevily rychlé, mihotavé stíny. Byly veliké asi jako kondoři a spíš než lidem se podobaly jihoamerickým upírům. Obrovští netopýři se šerednými "lidskými" obličeji...

Nebyl jsem na to ani trochu připraven. Ani ostatní nečekali, že by něco tak ohavného mohlo existovat. Potom se ozval obrovský, nadpozemský hlas, který ani trochu nebyl hlasem tak, jak ho chápe člověk - spíše to byla ztělesněná zloba a síla... Nebyl to hlas, byly to tisíce, milióny hlasů...Nebo snad někdo troubil na obrovský býčí roh?... Nelze to pochopit...

"Karivara! Karivara!" To nebylo volání. To se zvedly všechny oceány světa, roztříštily nebesa a zalily obrovitostí svého bytí samo peklo.

"Karivara! Karivara!" znělo nám do uší, až jsme všichni ztuhli a proměnili se v nedýchající ledové sochy. Šumění a svištění křídel jako na rozkaz zesílilo a nelidsky rozšklebené obludy se na nás vrhly.

Zažil jsem v životě mnoho ošklivých chvil, ale tento okamžik patřil opravdu k těm nejhroznějším. Vymrštil jsem se ze země a začal pálit do černých, bleskurychlých siluet. Občas jsem vztekle zařval, když se mi jejich drápy zaťaly do těla, občas jsem už všechno vzdával, ale životní pud ve mně byl silnější. Vždycky, když mi bylo nejhůř, jsem si vzpomněl na všechny, které moje puška poslala do pekla, a vjel do mě nový vztek. Potřeboval jsem ho jako sůl.

Jednu chvíli se zdálo, že už mě dostanou. Musel jsem nabít a několik oblud mi mezitím přátelsky rvalo pařáty a zubatými zobáky maso z těla. Pak jsem je zase setřásl a pálil do všech stran hlava nehlava.

Najednou šumění a svištění křídel utichlo. "Dětičky" opustily zkrvavené bojiště.

Celý rozervaný jsem si prohlížel to, co zbylo z mého doprovodu. Na zemi se váleli mrtví nebo těžce ranění muži. Byl jsem vlastně jediný, kdo to přežil "ve zdraví".

Prozkoumal jsem zběžně jejich zdravotní stav a zjistil, že jsou na tom ještě hůř, pokud se jejich provozuschopnosti týče, než jsem na první pohled předpokládal. Byli úplně nevhodní pro další použití. Tři se zdáli být ještě naživu, ale dalo by spoustu práce je vyléčit...

Jsem zvyklý rychle se rozhodovat. Co s nimi? řekl jsem si okamžitě. Už je nemohu potřebovat. Udělám pro ně aspoň to poslední, co by udělali oni pro mě, kdyby jim v tom náhoda byla více nápomocná: Sklonil jsem se nejprve nad jedním z nich a vpálil jsem mu kulku do hlavy. Pak jsem poslal do pekel druhého. O třetím jsem krátce uvažoval, krásně totiž prosil o život a nezdál se být úplně nemožný, ale nakonec jsem ho taky poslal ke všem čertům. Mohl by z něj být v budoucnosti nepříjemný svědek...

Zbyl jsem v jeskyni sám se spoustou zkrvavených mrtvol a pokladem, který teď patřil jen a jen mně. Nezdržoval jsem se - co kdyby zase přiletěly ty bestie? - a rychle jsem si cpal nejlepší diamanty, kam se dalo.

Obtížený pokladem, kterého jsem se musel po cestě chtě nechtě zbavovat, jsem zamířil k nejbližší civilizaci. Zdaleka jsem se vyhnul vesnici, kde mě určitě neměli příliš v lásce - konečně, kde mě kdy měli rádi... a kdo o to stojí! - a po několika týdnech útrap jsem dorazil do přístavního města. Na lodi jsem si najal kajutu první třídy, nějaký ten den na moři - a byl jsem zpátky doma.

Zbylo mi ještě pěkné množství diamantů, za které jsem si mohl docela slušně žít celý život, ale nejsem padlý na hlavu. Měl jsem samozřejmě v úmyslu co nejdřív se vrátit a navštívit se správným doprovodem tatíčka Karivaru, i když mě pomyšlení na to, že znovu uslyším jeho nelidský hlas, pěkně děsilo. Ale prachy jsou prachy! Byl jsem zvyklý riskovat...

Jednoho pěkného podzimního večera, pár dní před zamýšlenou cestou za pokladem, jsem seděl v hotelu ve svém luxusním apartmá a přemýšlel, co udělám s tím obrovským nádherným majetkem, jak správně zatočím s tímhle prodejným, shnilým a otrockým světem, jak říkám, seděl jsem v pokoji a přemýšlel o některých lidech, kteří by se mého konečného zúčtování se světem raději ani neměli dožít, sedím a přemýšlím... a vtom se ozval telefon. Zvedl jsem pokojně sluchátko. Nečekal jsem žádný podraz. Vždyť jsem si poslední dobou žil jako ve vatičce a měl jsem slušně čisté svědomí... Přitiskl jsem si sluchátko k uchu a jako by mě někdo pořádně praštil...

Slyšel jsem to, co nelze slyšet, zároveň jsem to ucítil, nahmatal, uviděl... Čichal jsem to a chutnal - a bylo to příšerné! PŘÍŠERNÉ!

Jako by se náhle propojily všechny telefonní sítě na světě a všechny hlasy teď mluvily ke mně šepotem i hřměním zároveň. Byla to spousta hlasů a byl to jeden jediný hlas. Řekl jen:"KARIVARA! KARIVARA!" - a vůbec už nebylo o čem pochybovat. Věděl jsem, že je to poslední hlas na tomto světě, který slyším. Zděšeně jsem poklekl a poprvé a naposledy jsem se začal ze srdce modlit, i když jsem věděl, jak strašně je to zbytečné. Ve vzduchu už totiž šuměly a svištěly stovky křídel...

Pro X-Magazín opsal ze sbírky "Stroj fantazie"

Henry

--------------------------------------------------
CENZURA
Sedm týdnů, které otřásly hradem
--------------------------------------------------

str. 8 Od lidí z jeho okolí slyšela vyprávět různé historky, že se s ní scházel, ještě když žila Olga, že se s tím vůbec netajili, že o tom dokonce paní Olga věděla.

str. 8-9 To přece nemůže být pravda! Měla před očima její byt, ten nevyvětratelný psí puch, ty haldy různých krámů na chodbě přede dveřmi, které neměl kdo uklidit. Ještě před týdnem nosila roztrhaný kabát, jehož rukáv držel jen náhodou.

str. 11 budou muset zajet k Dagmar Veškrnové domů. Její čtyřpokojový byt dobře znala. Nic se tam od její poslední návštěvy nezměnilo. Pořád jí ten vchod připomínal nějaké skladiště.

str. 67

,,Víš, já si ho chci vzít... Uděláme to tady. Pozvu sem nějakého úředníka a vezmeme se..."

,,Dášo, to nemyslíš vážně."

,,No co, tak dlouho jsem na něj čekala a teď mi umře?"

,,Dášo!"

,,Co tomu řeknou lidi? Uhnala ho a teď utřela nos. Budu za blbce. Já si ho tedy vezmu a s tebou se o tom radit nebudu."

str. 101-102

,,Budu u vás nakupovat častěji, tak mi napište na papír, že nikomu neřeknete, jakou mám velikost. A taky, že všechny věci budou originály. Že budou šity jenom jednou. Nechci, aby někdo nosil stejné. Podepište to i s razítkem. Jinak u vás nakupovat nebudu."

str. 103-104

Dagmar Veškrnová byla v listopadu uměle oplodněna v nemocnici v Praze-Podolí. Nyní chodí na vyšetření do stejné nemocnice. Všechno provádí utajeně. Nevím, byl-li dárce anonymní, nebo předem určený. Pokud se domluvíme, přinesu vám zítra lékařskou zprávu, která to potvrzuje.

str. 112

,,Zdeno, ty vlastně ani nevíš, jaký měl Vašek těžký život. To vězení, a ani život s Olgou neměl v poslední době snadný. Byla to alkoholička a vůbec se o něj nestarala..."

,,Dášo, já jsem paní Olgu neznala, tedy jenom z televize a z novin, a nevím, proč mi to všechno říkáš. Ani se to nehodí..." podívala se na prezidenta. Ten se jen usmíval.

,,Musíš vědět, že prezident neměl lehký život. A ti jeho kámoši taky nestojí za nic..."

,,Něco o tom vím, ale přece..." nedokončila. Nevěděla, co má říkat. Nemůže přece zasahovat do věcí, po kterých jí nic není. Ani nevěděla, jak s má tvářit. Bylo jí trapně. Ticho přerušil prezident:

,,Olga o tobě taky nemluvila zrovna lichotivě. Říkala, že jsi kráva." Řekl ještě dvě slova, ale těm nebylo rozumět. Veškrnová se usmála a zvedla se od stolu. Posadila se na postel a řekla směrem k Lipárové: ,,Ty ani nevíš, ale já jsem kvůli Vaškovi potratila, tak ho mám ráda."

str. 120-121

Na koberečku v koupelně ležela Veškrnová . Ruce měla natažené podél těla. Na zemi ležela ampulka od nějakých léků. Všechno kolem bylo rozházené.

,,Dášo, co se děje?" klekla si k ní na zem a zvedla jí ruku.

,,Zdeno, tak co je s ní? Asi snědla ty prášky, co leží vedle ní. To jsou moje?" ptal se prezident u dveří koupelny.

,,To nemůže být od těch prášků. Ty by neublížily ani desetiletému dítěti."

Tep měla normální. Všimla si, že její poloha napovídá spíše tomu, jako by si na zem sama lehla, než že by spadla. Ležela nepřirozeně, s vyrovnanýma nohama, ruce podél těla a hlavu obrácenou směrem ke dveřím. Chytila ji za hlavu a obrátila směrem k sobě. Snažila se jí zvednout víčko. V tu chvíli bylo vše jasné. Byla při vědomí. Oko jí pod víčkem těkalo ze strany na stranu, pootevřené víčko prudce zavřela. Použila přitom sílu. Lipárová se otočila ke dveřím, kde stál prezident, a chtěla něco říci. Dveře byly pootevřené, ale prázdné. Nadzvedla Dášinu pravou ruku a rychle ji zase pustila. Dopadla bezvládně na zem. Chytila ji tedy zase za víčko a snažila se je otevřít.

,,Au, co to děláš?" řekla Veškrnová, pootevřela oči a zase je rychle zavřela.

,,Tak co? Bude to dobré, Zdeno?" nakoukl prezident do koupelny a hned zase zmizel.

,,To bude dobré, pane prezidente." Veškrnová pořád ležela v koupelně na zemi. Lipárová ji dala z každé strany jednu facku. Ne silnou, ale určitě to pocítila. Veškrnová pomalu otevřela oči: ,,Vidíš, co to se mnou udělalo. Ty prášky jsou tak silné, že to se mnou takhle zamávalo." Vstala. Pomalu došla ke dveřím, kde stál před chvílí prezident, a opřela se o zárubeň. ,,To ho přece může zabít, to ho může zabít," opakovala.

str. 130 P.S.: Téměř dva roky poté (říjen 1998) - Okolí prezidenta nemluví o ničem jiném: Manželka prezidenta Dagmar byla v době státní návštěvy USA viděna se svým osobním tajemníkem - propagátorem homeopatických léčebných metod - Milošem Rýcem v situaci, která vyvolává dojem, že jejich pracovní vztah se přeměnil ve vztah velmi přátelský.

Opsal na zkoušku pro X-magazín

- IJK -

P.S. pokud mám někdo zájem o kompletní text, ať napíše panu Kovářovi a pošle mu neprázdnou disketu (adresa je v úvodníku).


úvodník

Vážení čtenáři,

vítám Vám v dalším čísle X-Magazínu, kterým jsem, doufám, potěšil majitele myšoidů (A-mouse). Možná si někteří z Vám všimli, že texty jsou tentokrát uloženy jen v jedom souboru a na disku je upravený Desktop, ve kterém jsou nahrány fonty z XM. Tento Desktop má upravený ovladač tak, aby pracoval jen s textovým souborem. V praxi je vlastně pozměněn pouze soubor "desktopDSK" a je přejmenován na "only4xmDSK". Pokud programu podstrčíte původní diskový ovladač (musíte jej ovšem přejmenovat), měl by Desktop chovat stejně jako normální, čehož můžete využít pokud chcete zase texty ve 4 souborech.

- Aragorn -

------------------------------------------
ZLINCON '98 (podruhé)
------------------------------------------

...tak jak jsem to viděl já, TORNADO...
...a jak jsem TORNADŮV text upravil já, PAT...

Přišel jsem, viděl jsem, zkopíroval jsem a odešel jsem. No ale to je jenom hrubý výpis, takže začnu pěkně od začátku. Den před ZLÍNCONem vypadal opravdu bledě. Nemohl jsem sehnat žádný odvoz, tak jsem se rozhodl jet vlakem. Jelikož jsem se chťel dostat na začátek akce, rozhlodl jsem se pro ranní spoj, a tak mě napadlo, že se mi ani nevyplatí spát, a proto jsem noc strávil v jednom PC KLUBU. Nad ránem (asi ve 4.00) jsem se vydal na vlak. K mému překvapení však nejel a bylo mi doporučeno, abych šel pěšky do Sudoměřic a odtut mi prý už pojede spoj.

Toto jsem odmítnul, protože nejsem maratonec a tahat se s celým hardwarem a stihnout za půl hodiny vlak ze Sudoměřic - áááááá. No pak jsem měl ještě rezervní odvoz, ale až ráno, tak jsem šel spát a nastavil si budík. Když jsem se vzbudil, byly tři hodiny odpoledne a já měl velikou radost na bráchu, že mi budík vypnul. Tak jsem se šel zeptat, jesli mě ona dotyčná osoba ješťe odveze. Pod mým tříhodinovým nátlakem mě nakonec odvezl. Bohužel se nám podařilo přejet až za Zlín (díky náhodným Zlíňanům), a tak jsem ho poslal domů, aby náhodou nezabloudil. "Vyhodil" mě někde bokem od města a já jsem se vydal hledat Příluky. Našel jsem mapu části města, ale bůh ví, kde jsem se právě nacházel, a tak jsem se vydal jen tak po směru hledat nejbližší telefonní budku. Asi po půl kilometru jsem ji našel a díky druhému číslu na taxík (Díky PATe za info) jsem se dostal až na ZLÍNCON. Tady jsem dvakrát proběhl budovu a pak našel onu vyhřátou místnost se spoustou lidí.

Chvíli jsem tam pobíhal a pak jsem ze zeptal kolemjdoucího jestli nezná PATa anebo ARAGORNA. Odpověď zněla: "Já neviem - skús sa opýtať niekoho iného." - "Tak dík" a zase jsem pobíhal a zeptal jsem se jinde. Tentokrát jsem měl šťestí a našel najednou obě celostátně hledané osoby. Pak do mne PAT a ARAGORN hustili nějaké info např: kdo je kdo, co kdo pouští, atd. a tak jsem šel "vočumovat" okolí a zastavil se až u TRITOLA. Zrovna pouštěl ňákou devítimegovou animaci ze STAR WARS. Nestačil jsem se divit, jak rychle a náhodně se mu podařilo zapojit harddisk i s CDromkou. Vše šlapalo skoro bezchybně a..... no to až za chvíli. Pak jsem si udělal menší COPY párty a sem tam i zaspal. Kolem čtvté vše začalo utichat, jenom TRITOL se celou noc znažil rozchodit hru, tuším, že UFO 2, a pak přišla wokna a budíček. A to už bylo ráno, sluníčko (ne)pěkně svítilo do monitorů, pak zase COPY párty a BUSYho přednáška na téma HARDDISK a vše okolo něj.

Bohužel ale nedošlo na otázku, kdy a za kolik bude dostupný HARDDISK ke Spectru, myslím tím hardware (dočtete se později). No a do konce moc nezbývalo a kolem druhé hodiny se vše začalo pomalu balit a odjíždět domů. Byl jsem mezi těmi šťastnými, co nevěděli, jak se dostat domů, ale pak mě napadlo ..hele vždyť tu je BUSY s kámošem, tak se jdu zeptat. No slovo dalo slovo, a tak jsme spolu cestovali. Já načerno, oni s lístky. (No někdo je zapomněl koupit (anebo nechtěl)). Ještě než jsme nastoupili do vlaku, tak jsme se rozkecali na téma HARDDISK. (To už jsem lístek měl) Tak jsem z BUSYho vymáčkl, že teoreticky by měl být HARDDISK dostupný asi za půl roku a v nejhorším za rok. Vzhledem k jednoduché konstrukci hardwaru by jeho cena (bez HARDDISKU) neměla být velká. No ale jsou tam ještě nějaké mouchy a mušky, které je třeba vychytat a sníst.

Pak ještě padla řeč o SPECCY párty, která by se měla konat u nás, tedy na Slovensku se vším všudy a budou se prý dávat i odměny za nejlepší dema tohoto roku tj: 1999. Cesta se nám bohužel rozdělila a já se musel rozloučit a s dobrým pocitem přestoupil na jiný vlak. Myslím že opravdu nebylo čeho litovat.

- TORNADO -

- CONVERTED + CORRECTED + CENSORED :)

- PAT -

X-MAGAZIN

Shareware
Diskový magazín pro počítače ZX Spectrum a
kompatibilní.
..............................................................

Registrační poplatek
8Kč

Program
Dron of K3l & Aragorn

Grafika
DUKE
Aragorn
CVM
PAT


Hudba
IJK

song 1 - As Good
song 2 - Gimme, Gimme, Gimme...
song 3 - Kises ...

Vydává
Jaroslav Směták (Aragorn)
Malá Bystřice 113
756 27

Externí redaktoři

IJK
PAT

Přispěvatelé

Sweet-Factory
PAT
Tornado
MTs
IJK
KARSOFT
+ Gama


P.O. Box 44
Chomutov 5
430 05

..........................................
Aragorn  1.4. 1999