pic/xm.gif

0/97
xm01 xm0
Původní znění na diskzínu vyšlo 1.7. 1997. Přepis do HTML ukončen 29.7.2002

úvodník

Vážení spectristé,
  to co právě čtete je nulté číslo disk magazínu X-MAGAZIN. Nápad založit nový časopis se zrodil v mém chorém mozku asi v tu dobu, co jsem se dozvěděl, že PROXIMA definitivně končí na ZX Spectru a já žil v domění, že ZX Magazin už také neexistuje. Později jsem se dozvěděl, že ZXM jěště existuje, ale idea, vytvořit nový časopis, byla velmi lákavá, na to abych ji ze svého mozku zapudil. V tomhle roce plánuji ještě 2 čísla a příští rok 1998 bychom chtěli časopis vydávat pravidelně. Minimálně 4 čísla za rok, podle toho jak to budeme stíhat.
 Někteří z Vás se jistě setkali s mým DOTAZNÍKem, který jsem za tímto účelem vypustil do světa. Protože jej asi všichni jěště neviděli, je součástí tohoto čísla. Žádám Vás tedy, abyste, pokud chcete, na něj odpověděli. Velmi by mě zajímal Váš názor, i když nemohu splnit žádosti a přání Všech, co mi napíší, ale statistika odpovědí bude průběžně zveřejňována.
  Možná Vás napadá, že za každý časopis se platí. Ani tento není úplně od tohoto osvobozen. X-Magazín je SHAREWARE a od každého majitele kteréhokoliv čísla se očekává, že zaplatí tzv. registrační poplatek. Je tedy jedno jak časopis získá, ale je slušností zaplatit autorům a pokud jej bude kopírovat dál, měla by kopie obsahovat všechny soubory. Úpravy jsou povoleny jen pro konverzi na jiný diskový systém a pro vlastní potřebu (např. tisk). Jinak jednotlivé příspěvky v časopise podléhají uzákoněným autorským právům ( běda tomu, kdo něco přepíše do jiného časopisu a podepíše se svým jménem ).
 Registrační poplatek je určen na 8Kč, a to proto že "redaktoři" bydlí v různých částech naší republiky a musí si před vytvořením časopisu vyměňovat diskety s texty apd. No a poštovné za jednu disketu je právě 8Kč. Nemusíte tedy posílat peníze, ale třeba známky, obálky, diskety...
Předem děkujeme!

 Pokud si budete chtít časopis předplatit, napište některému z dealerů X-magazínu. Jejich adresy jsou v rubrice info. Podmínky předplatného (poplatek za kopírování, cena diskety....) si určují distributoři sami a jistě je Vám rádi sdělí.  Nemůžeme předem říci, co bude obsahem dalšího čísla, ale chtěli by jsme se věnovat demům, hrám, novinkám, SW, HW, elektronice....... Obsah časopisu můžete také ovlivnit tím, že sami pošlete nějaký příspěvek, ale nemusí to být jen článek, ale i třeba demo, nějaký program, hra, obrázek, hudba..... A nemusí ani souviset se ZXS. Vítány jsou také humorné příběhy. Prostě pokud to bude stát za to, velmi rádi jej zveřejníme. Jediný problém je, že jediná odměna bude asi jen dobrý pocit a Vaše jméno pod článkem, protože si nemůžeme dovolit platit honoráře. Vždyť i my sami to děláme v podstatě zadarmo.
 Pokud pošlete nějaký článek, pište jej prosím v DESKTOPU. V dnešní době jej má doma určitě každý a pokud ne, ať si jej koupí třeba u KOMPAKT SERVISU. Jak psát články bylo již popsáno v ZXM.

       Příjemné chvíle nejen u tohoto čísla X-Magazinu přeje

Jaroslav Směták...JardaSoft 97' (dnes Aragorn)

samozvaný šéfredaktor)


Recenze

AXIS (48/128k)
(C) 1997 E.S.A.

axis   Axis je logická, velice zábavná hra (ale má jednu nevýhodu a to, je jen pro Amiga Mouse). Tato hra vám jistě připomene luštění osmisměrek v novinách. Co je úkolem si povíme dál...
 Příběh vypráví o této hře nějak takto... V roce 2054 na zemi přistanou obyvatelé planety AXIS. Po zničení své planety dlouho putovali vesmírem, až narazili na Zemi. Vyslali sem své sondy a po zjištění, že jsou tu podobné podmínky, jako na jejich planetě se rozhodli přistát. Ze začátku tu žili spokojeně a klidně až do doby, kdy je napadlo, že by mohli lidstvo vyhubit, ale tak, aby planeta zůstala stejná a plně použivatelná pro ně. Ale naštěstí lidstvo přišlo na jejich nekalé úmysly včas a snaží se jim zabránit. Ale AXISčané vynalézají ve svých rozsáhlých komplexech, které si vybudovali někde v rozsáhlých pouštích, Biologický vir, který vyhubí lidstvo. Lidstvo volá o pomoc... Podařilo se naštěstí přes počítače získat informace o jejich samo-destrukčním systému (kdyby nastali na Zemi potíže a oni museli narychlo odletět). Tento systém se aktivuje zjištěním všech hesel v tabulkách.. Tvůj úkol je teď takovýto: Získej pomocí počítače všechny hesla k aktivaci samodestrukčního systému, systém aktivuj a jedině takto znič zárodek zla v počátečním stádiu. Jiná cesta je nemožná, protože při přímém napadení by jsme byli s jejich vyšší technologií zbraní poraženi dříve, než bychom se k jejich komplexům vůbec přiblížili.. Teď to osvětlím trochu zjednodušeně.. Vaším úkolem je v tabulkách označit první písmeno slova, které máte do šedesáti sekund najít. Na každé slovo máte také jen jeden pokus, tak pozor. Né všechna slova se podařilo rozkódovat úplně, takže někdy místo písmena bude použita mřížka a vy si to jedno písmeno musíte ve své fantazii doplnit..
  Hra se skládá ze tří programů: Intro, Samotná hra a Outro. Těm, kteří hru hrají poprvé, bych poradil nejprve shlédnout Intro. Má pěknou grafiku, animaci, text, hudbu... Po ukončení Intra se nahraje Samotná hra. Ukáže se úvodní obrazovka a zeptá se na heslo, pokud žádné nezadáte začínáte na začátku, tedy v první tabulce.... Dole jsou informace o současném stavu (kolik zbývá slov (na začátku jich je 30), zbývající čas na zrovna hádané slovo a informace o slovu, které máte v tabulce najít). Na každé slovo máte jen jednu minutu a ještě k tomu nesmíte udělat žádnou chybu, jinak se nějak mimozemšťané dozví, že se jim vrtáte v systému a ze systému vás "vykopnou". Po ukončení všech kol se nahraje Outro, které na vás ihned po nahrání vybafne zprávou "Enter Password", nebo něco tak. Toto heslo vám počítač oznámí na konci hry. Po dohrání každého kola vám také počítač řekne heslo do další tabulky...
 Hra má dobrou grafiku (i když jí je nejvíce v Intru a Outru..). Má také perfektní hudbu od Factora 6. Factor 6 je již sám o sobě zárukou jisté Kvality... Jistě znáte jeho hudbu z hudebního gigantu SMASH, nebo jiných dem (Desert Dream).
 Hra je opravdu perfektně provedena a musím říct, že je to jedna z mála her pro Amiga myš, která jde tak šíleně rychle ovládat a pokud Myš máte, tak si tuto super hru určitě sežeňte.. K jejímu hraní musíte mít dobrý postřeh, rychle reagovat a mít fantazii.. Hra je kompletně pro 48 a tak se jednotlivé části dohrávají....

SCHIVA


Recenze

Mortal Kombat 128k

 Stejně jako Warcraft budete jistě znát i tuto známou hru, tedy Mortal Kombat. Je stejně jako Wacraft předělaná z PeCe, kde existují dokonce 3 díly. Tímto samozřejmě nechci to hnusný PCčko vychvalovat, ba naopak....
 Toto je bojová (akční) hra, kde je vaším úkolem porazit soupeře v boji. V DEMOverzi, kterou jsem měl, byly jen dva hráči, kteří se jmenují Rayden a Sub Zero. Více jich zatím není, ale i tak má hra po zapakování Turbo Imploderem neuvěřitelných 250kB a nahrává se do paměti nadvakrát. Nejdřív nabídka (menu), kde si můžete vybrat ovládání, zvuk, různé systémové nastavení atp. Pokud necháte "Menu" chvíli bez hnutí (nebudete nic mačkat), tak se vám představí jednotliví hráči a zazní u nich docela nekvalitní sampl se jménem bojovníka.... Po zvolení volby Start One (Two) Player(s) na vás počítač "vychrlí" nabídku hráčů, ale zvolit jdou jen dva, jak už jsem napsal. Po zvolení hráče se vám ukáží protivníci ve zvětšení a po stisku jakékoliv klávesy se rozběhne disk a dohraje se další totálně plná 128ička a můžete začít pařit.... Hra je na to, že je na Speccy až neuvěřitelně rychlá (vzhledem k tomu, jak jsou velké postavičky). Postavičky jsou přes půl obrazovky.
 Grafika je přímo excelentní. Ve hře (při představování bojovníků a vybírání bojovníků) jsou (pokud si to zvolíte) dokonce takzvané 2 BitPlány. To znamená, že se bojovník ukáže v interlace módu, kde se střídají 3 obrázky (zel., čer., mod.), proto má každý bod jinou barvu... Také pozadí ve hře je pěkné, prostě a jasně grafiku hodnotím známkou 1 (fůj o škole mi ani nemluvte)...
 Hudba je také pěkná i když hraje jen při boji. V menu jsou jen docela pěkné zvuky, ale uvážím-li, že hra je pro 128, tak mohu říci, že s hudbou si autoři mohli vyhrát víc.....
 Celkové hodnocení... Hra je opravdu perfektně předělána a mohu říci, že se autoři nemají v žádném případě zač stydět. I když je to Demo verze, tak stojí za to si ji zahrát....

SCHIVA


Imported by MATSOFT '97 & PACKED by MATSOFT '97


Recenze

QUADRAX 48/128k

 Quadrax je slovenská logicko-akční hra a co je tam úkolem se dozvíte o něco později. Hra se ke mě dostala v nekopírovatelné formě, takže prosím nepožadujte její nahrání... (Mimochodem, kdyby měl někdo originální verzi této hry (na originální kazetě od Ultrasoftu), tak se prosím ozvěte vydavateli..
 Po nahrání hry do počítače se ukáže úvodní obrázek a následně hlavní menu. Obrázek není moc zajímavý, je to nějaký dům přetažený z PC a obarvený. Dole na obrazovce jede roll řádek, kde se mluví (píše) o autorech a legendě. V hlavním menu si můžete zvolit, kolik bude hrát hráčů (1, nebo 2) atp. Po startu hry se ukáže malá místnost a dvě postavičky. Teď něco k legendě a úkolu..
 Pradávná legenda mluví o tajemném Chrámu slunce, který se nachází někde v nedohledných částech pouště Sahary. Lidé, kteří ho viděli, ho však nikdy nedovedli najít znovu a ti odvážlivci, kteří neodolali jeho dokořán otevřené bráně, se už nikdy nevrátili. Všichni se však shodli na tom, že velkolepost a krása chrámu je úžasná a už pohled na něj stojí za útrapy podstoupené cestou za jeho objevením. Komu se však opravdu podaří překonat všechny nástrahy, které ukrývají řadu problémů a dostane se až do místnosti na jeho vrcholu, ten se podle legendy podívá do tváře samotné Bohyni slunce. Tato úloha teď připadla na vás a jen na vás záleží, zda se vám podaří dosáhnout svůj cíl...
 Ve skutečnosti je úkol takovýto... Dvě postavičky (pokud hraje jeden hráč, jsou ovládány jedním hráčem a ten má možnost si je přepínat a pokud hrají dva hráči, je každý "panáček" ovládán jinými klávesami...) se musí dostat na jedno místo (které představuje takováto (dvou)šipka.. -> <-. Ale nemyslete si, že dostat se z místností bude vždy jednoduché.. Ba naopak, v každé úrovni je více a více překážek a rozluštění jedné místnosti může trvat i několik hodin, nebo dokonce dní. Po ukončení každé úrovně se vám napíše heslo do další, abyjste při dalším spuštění mohli pokračovat tam, kde jste přestali.
 Hra je velice podobná hře BOOVIE od KVL, protože je stejně řešeno heslování a také to, že je úkolem něco dostat někam (v BOOVIEm to byla kostka, tu jsou to dva "panáčci". Co mi ve hře velmi chybí jsou AY zvuky a hudba. BOOVIE měl po třech, nebo čtyřech kolech vždy novou hudbu a tady není ani jedna.
 Hru bych hodnotil velice kladně. Grafika je velice zdařilá a propracovaná a jednotlivé místnosti musely dát autorům velice práce, protože jsou místnosti perfektně propracovány. Jediné mínus, co hra má je to, že zde není AY hudba, nebo zvuky... Hru si jistě stojí za to zakoupit (i když Ultrasoft již neexistuje), protože je to bezvadná zábava (hlavně na dlouhé letní večery).

SCHIVA


Recenze

TWILIGHT 48/128k

  Twilight je grafická adventura se Sci-fi námětem. Při hraní je hlavně důležitý důvtip, fantazie a logické uvažování... Hra má 3 postupně dohrávající se části a animované Intro a Outro. Celkově má hra kolem 300KB. Nejdříve něco k legendě a něco o tom, co je ve hře úkolem.
 Hlavní hrdina se vrací po více jak 400 letech z první mezihvězdné výpravy zpátky na rodnou planetu Zem. Ihned po navedení kosmické lodě na oběžnou dráhu se kosmonaut snažil navázat spojení z řídícím střediskem, ale nikdo se mu neozývá, ba co víc nezachytil ani nejslabší signál žádné pozemské stanice. Po několika dalších neúspěšných pokusech o navázání spojení se rozhodl přistát. Za pár hodin už přistávací modul přechází atmosférou a vysouvá opěrné ramena. Terén vybraný k přistání je ale velice nerovný a jedno z ramen se při dotyku se zemí zlomí a modul se převalí na bok. Kosmonaut naštěstí náraz přežije bez zranění. Po chvíli vyšel ven a zamířil k nedalekému komplexu zvláštních budov. Možná právě tam se skrývá odpověď na otázku, která mu svírá srdce: Co se stalo s pozemskou civilizací ?!?
 Po nahrání programu do počítače a prohlédnutí úvodních titulků se objeví hlavní MENU, ve kterém si máte možnost vybrat žádanou část hry. Když hrajete hru poprvé, můžete (doporučuji Vám to) stisknout 1.- Intro. Po vybrání této možnosti uvidíte úvodní animovanou sekvenci, která vás uvede do děje. Po skončení už začíná hra samotná. Pokud hru nehrajete poprvé, můžete si rovnou zvolit tu část hry, ve které jste naposledy skončili. Prvá část se dá spustit přímo, ale druhá a třetí (a outro) vyžadují zadání vstupního kódu, který se dozvíte ihned po dohrání předcházející části. Před začátkem každé hry si můžete zvolit ovládání. Na výběr máte 3 možnosti: 1. Klávesnice, 2. Kempston Joystick a 3. Definovat klávesy. Pokud zvolíte možnost 1, tak budete mít možnost hrát s těmito klávesami: Q - nahoru, A - dolů, O - vlevo, P - vpravo, M - aktivace šipky, SPACE - přerušení ROLL-textu (výpisu).
 Ovládací klávesy (joystick) zezačátku slouží na ovládání pohybu kosmonauta, po stisku klávesy Aktivace šipky (fire) se dole objeví šipka, kterou můžete pohybovat po celé obrazovce, ale hlavně po spodních ikonkách. Jsou tam tyto: Zober, Prezkůmaj, Stlač, Polož, Použi, Hovor a Menu. Co jednotlivé ikony dělají je Vám asi jasné, jediné nejasné by mohlo být asi HOVOR, toto tlačítko se dá použít jen na několika vybraných místech hry, kde se "mluvený text" zadává z klávesnice. Po stisku tlačítka MENU se vyvolá následovná nabídka: 1. Zapnůť hudbu, 2. Vypnúť hudbu, 3. Vypnúť hudbu+zvuky, 4. Nová hra, 5. Návrat do hry. Co jednotlivé funkce dělají vysvětlovat nebudu, poněvadž si myslím, že to každý uživatel bude vědět. Hra má také zvuky a hudbu (hudba by NORO soft&hard) na obvod AY-89-12(10).. Zapomněl jsem také ještě na jednu ikonku a to Choď, ta udělá to, že zmizí šipka a vy zase ovládáte kosmonauta.
 Grafiku má tato hra až neskutečně propracovánu a hra jako taková je obrovské veledílo, které byjste si neměli nechat ujít. Hudba je také úžasná (jak je již NOROvým zvykem).... Tato hra je velice zdařilá a já vůbec nelituji toho, že jsem si ji mohl zahrát a mohu vám ji vřele doporučit (i když jsem se ještě nedostal z prvního LEVELu, ale myslím si, že se to určitě povede)....

SCHIVA


Recenze

UGLYBLASTER 48/128

uglyblaster

  Uglyblaster je předělávka známé hry Dynablaster, kterou možná mnozí znáte z počítačů řady PC. Jedná se o logicko-akční hru, kde je vaším úkolem (jak jinak) porazit soupeře. Hra není dělaná pro jednoho hráče a počítač, ale jen pro dva hráče.
uglyblaster  Po nahrátí a depackování hlavního bloku se objeví logo STUPIDIUS a potom fotka nějaké ženštiny. Po stisku enteru přes atributy přerolluje nápis tuším "COME ON!" (nebo něco podobného) a ukáže se intro (plné hvězdiček). Dole jedou dva roll řádky, na jednom jedou instrukce (ovládání) a na druhém pozdravy a pokec. Stisknutím klávesy R si můžete navolit ovládací klávesy, jinak ENTER spustí hru. Ukáže se pole plné kostek a vlevo nahoře a vpravo dole se objeví 2 bojovníci (jeden bílý, druhý černý). Jsou vám k dispozici bomby (ze začátku jen jedna a až bouchne, tak druhá...). Těmito bombami musíte "odstřelit" svého kamaráda, ale nebude to vždy jednoduché. Když zničíte jednotlivé překážky (kostky), tak buď zmizí, nebo se pod nimi objeví nějaký bonus. Je tam buď bomba (zvýší počet položení bomb), plamínek (zvětší dosah bomb) nebo lebka, která vás zbaví všech kouzel..... Pokud vybijete všechny překážkové kostky a budete se pořád honit dokola a nebudete moci kamaráda trefit, program to zjistí, spustí speciální mód, který umožňuje pokládat neomezený počet bomb, takže by se vám mělo podařit se "oddělat"....
  Grafika je promyšlená a pěkná. Prostě to výborně napodobuje Dynablaster z Amigy (PC). Jediné co mám hře "za zlé" je, že tu nejsou nepřátelé, které řídí počítač. Člověk (hráč) je totiž závislý na druhém hráči.
  Hudba je zde také pěkná a hraje i na 48, což vzhledem k rozsáhlosti (a kvalitě) hry obdivuji. Nechápu jak se takové množství kódu a ještě 3 hudby vejdou najednou do 48...
  Celkové hodnocení: Hra je "promakaná", má dobrou grafiku i hudbu a perfektní hratelnost. Hra je velice dobrá předělávka a vůbec nelituji, že jsem si ji nahrál.

SCHIVA


Cracked & Packed by SCHIVA, Created by STUPIDIUS


Recenze her:

BLACK RAVEN alias WARCRAFT (128k)

black raven black raven

  Tuto hru (WARCRAFT) jistě mnozí znáte z PC. Nikdo by nikdy neřekl, že by mohla někdy existovat i pro našeho miláčka, ale přátelé je to tak. Máme Warcrafta i na Spectru. Je to hra typu Adventure podobná DUNE 2
  Předělali ji Rusové, teda jeden Rus říkající si COPPER FEET. Mě se dostala do ruky jen demoverze (ver. 0.02), ve které ještě nejsou protivníci a když jsou, tak se nebrání. Hra je omezena také tím, že se nedá těžit zlato, takže po vyčerpání tuším 1000 zlatých máte smůlu a nemůžete dále stavět.
  Asi bych měl také osvětlit hráčům, kteří tuto hru neznají, co je zde cílem.. Je to prosté, vyhrát nad protivníkem. Jak jsem se již zmínil, tak ve verzi, kterou vlastním ještě protivník není a také se dá hrát jen jedno kolo, ale stojí to za to...
  Hra je ve dvou barvách (teda kromě MENU), ale za to přesně předělaná z PC. Jsou tu i takové detaily, jako, že po zabití (ubití) protivníka se z něj stane mrtvola (to je samozřejmost), která se po chvíli změní v kostru, následně v prach a potom zmizne úplně. Grafika je tu tu doslova perfektní. Svědčí o tom už to, že hra (grafika) zaplní všechny stránky 128ičky. Celá hra se odehrává v druhé VideoRAM a v první je CODE.
  V této demoverzi máte možnost kouzlit, stavět katapult a vše jiné co je na PC. Zatím není možnost si vybrat, zda chcete hráti s Lidmi, nebo s Orci, ale i tak je hra opravdu zdařile předělaná.
  Hudební doprovod je také dobrý.. Je zde hudba a zvuky pro AY a dokonce i pro ruský General Sound. U General Sound je i možnost ztišit a zesílit si výstup. Nevím proč, ale zvuky mi na AY nešly. Je tu také volba toho, jak bude vypadat moře. Buď pohyblivé, nebo statické a podobné věcičky.
  Hra je celá v Azbuce, takže jsem místy měl co dělat, abych se tím prokousal. Ovládat se hra dá Q, A, O, P, M, nebo Sinclair Joystickem anebo Kempston myší.
  Závěrečné hodnocení: Jedná se o dobrou hru, velice dobře předělanou a stojí za to si i tuto demoverzi zahrát... Každým týdnem by mi (teda DRONovi) mělo přijít z ruska UFO 3, tak se uvidí......

SCHIVA


Imported, Packed & repaired by OMEGA


software

Cracking

 na toto téma již bylo napsáno mnoho článků a rad, ale protože si někteří uživatelé těchto článků (které psal JSH) nepovšimli, tak jsem tu já a toto téma vám znovu podávám na talíř, ale nebojte se nebude to jako jinde rozebírání do podrobna, ale pokud by jste měli o jakýsi crackerský "rozbor" zájem, tak se zmiňte v dopisech (pro vydavatele).
 Cracking je téma, které mnoho lidem moc neříká a raději si upravují hry na disk způsobem "Magického tlačítka", neboli SNAP a to se zase nelíbí Crackerům a majitelům jiných diskových systémů... Lidé, kteří takto upravují a przní hry si často také říkají CRACKEŘi, ale přitom jsou to jen ničitelé, po kterých vždy jejich "dílko" někdo musí opravit... Možná si budete klást otázku, jak má ale správný crack vypadat, aby se líbil.... Rád bych se pokusil tuto otázku ujasnit...
  Podle mého názoru by si vždy každý Cracker měl zachovat svůj Image, styl a standart. Například by každý crack měl začínat na adrese 25000, aby se majitelům BETA-DISKu nestalo, že hru nenahrají, protože ji jednoduše někdo zapackoval na adresu 24200... Také úvodní Loadery by měly být jakýmsi způsobem podobné. Ve správném loaderu je uvedeno několik údajů: Název hry, Firma, Rok výroby, Cracker a ve kterém roce byla hra cracknuta (upravena).
 Nemá smysl také dělat různé XORované (zašifrované) loadery v assembleru a podobně. Nejlepší je, když se hra kompletně nahrává z BASICu standartními BASICovskými příkazy LOAD. V případě, že tomu tak bude, může si každý uživatel upravit hru pro svůj diskový (či kazetový) systém, aniž by něco měnil...
 V některých názorech s JSH nesouhlasím, třeba v tom, že nevadí, když si něco při depackingu hážu do obrazovky.. Řešit se to dá totiž vždy lépe. Do obrazovky by se něco mělo dávat jen v případě, že se nám to nevejde jinam do paměti.
 Teď něco k otázce s packováním.... Hry by měly být vždy zapackovány nějakým packovacím programem. U nás se dá sehnat kupříkladu TOMpacker (CHARPRESS), TURBO IMPLODER, nebo Mister Pack 2, z nichž jsou nejlepší asi T. Imploder a Charpress, které sice dlouho packují, ale depack je během několika vteřin (1-2)... Bloky se vždy dají zapackovat na adresu 25000. Teda, ne přímo zapakovat, ale dá se vytvořit jednoduchá LDIRovací rutinka, která bloky popřesunuje na svá místa. Uvedu příklad.. Hra začíná na adrese 24000 a je až do konce paměti (tzn. má délku: 41536) a teď po vás někdo chce, abyjste mu to zapackovali na 25000, jak na to?! Hru zapackujeme třeba T.I. od 24000 do konce... Po zapakování má hra kupříkladu 24631 bytes.
 Nyní si napíšeme v assembleru (kupříkladu v PROMETHEOVI) jednoduchou LDIRovací rutinu, která bude na adrese 25000 a po spuštění se přenese na adresu třeba 60000 odkud se hra přenese a spustí. Nyní uvedu assemblerový výpis...

             org 25000
             di
             ld sp,23999
             ld hl,LDIRAK
             ld de, 60000
             ld bc,100
             ldir
             jp 60000
LDIRAK       ld hl,25100
             ld de,24000
             ld bc,24631
             ldir
             ei
             jp 24000

 Tak.. Jak si můžete všimnout, jsou tu 2 LDIR rutiny. Jedna přenese nejprve tu druhou na 60000 a spustí. A ta druhá přenese a spustí samotnou hru... Ale pozor!! Hru musíte zapackovat tak, aby se po rozpakování ihned spustila, protože jinak se vám přepíše LDIR rutina, která je na 60000 kódem hry a hra se zhroutí!!!!!
 Teď si uvedeme další možnost...
 Pokud hra bude sahat od adresy 23296 až dolů, tak to uděláme podobným způsobem, akorát SP (zásobník) a LDIR rutinu dáme do obrazovky, od kud přeneseme blok o délce 1704 (23296-25000), který bude za blokem 25000-65536 na adresu 23296 a potom blok, který bude ležet na 25100 na 25000 a spustíme. Pokud budete uplatňovat tento způsob (LDIR v obrazovce) často, můžete přidat třeba obrázek na kterém bude napsáno PLEASE WAIT, DEPACKING atp. Jen aby uživatel neměl před sebou černou obrazovku.. Samozřejmě, že nad a pod nápisem můžete mít černé atributy (Paper i Ink), aby nebyl tento LDIR vidět..
 Teď bych velice rád napsal něco ke kompresi obrázků... Obrázek by podle mého názoru měl začínat na adrese 40000, stejně jako hlavní blok na 25000. Na již zmiňovaný standard bychom opravdu zapomínat neměli....
 Teď ještě něco málo k úvodním BASICům, neboli Loaderům... Měli by být co nejkratší (co do zápisu číselného, tak co do zápisu v paměti).. Jistě víte, že se dají používat jisté "šetřiče" bajtů... Např.: RANDOMIZE USR VAL "25E3" je mnohem kratší, než RANDOMIZE USR 25000.. Také jistě víte, že místo čísla 3 lze zapsat PI, místo 2 SQR PI, místo 1 SGN PI apod. Tyto instrukce opravdu pomáhají v paměti šetřit místo.. Snažte se vyvarovat Loaderů typu: 10 CLEAR 24199: LOAD ""CODE, RANDOMIZE USR 24200.. Není tu uveden rok výroby a nic... Mělo by být také nastavení barev (BORDER NOT PI (0), PAPER NOT PI, INK PI+PI (6): CLEAR VAL "24999") atp.
 Doufám, že jste z tohoto krátkého příspěvku alespoň něco pochopili a pokud ne, tak napište na vydavatelovu adresu uvedenou v tomto časopisu...
 Samozřejmě, že Vám nikdo tento způsob nevnucuje a také Vám nikdo neříká, že tato metoda je nejlepší, ale já tuto metodu používám a zatím jsem se nesetkal s chybou.. Pokud byste měli jakékoliv dotazy a připomínky, napište na adresu vydavatele, že se chcete vyjádřit k tomu a tomu článku odemě a on mi tento vzkaz (dopis) předá.. Nezapomeňte uvézt svou zpáteční adresu!!!

SCHIVA


Demoscéna


 Toto slovo by mělo být snad každému majiteli Spectra, nebo Didaktiku jasné a známé... Co jsou to tzv. Hudedně-grafická dema také asi budete vědět a pokud ne, tak se podívejte třeba do ZX Magazínu (seriál DEMORAMA).
 V Této rubrice bychom Vás rádi informovali (doufám, že to nebudou spíše dezinformace) o dění ve světě dem. Dlouho jsem už na toto téma nikde nic neviděl, tak se k němu vracím. Od skončení seriálu Demorama se toho stalo celkem dost. Vzniklo plno nových dem (které jistě už máte doma, takže pro vás tento článek nebude zajímavý)...
 Největšími (a asi nejlepšími) výrobci hudebních dem jsou asi "Rusáci", kteří realizují to, co je na Spectru nerealizovatelné.. Dobrá dema také vznikají i na Slovensku a také i u nás... Z Polska, které kdysi bylo velice produktivní jsem už také dlouho nic neviděl...
 Teď názvy těch novějších dem a potom také těch starších..
Takže nejprve Rusko:
 SATISFACTION 128K MEGADEMO Code Busters 1994)
 INSULT 128k MEGADEMO (Code Busters 1994)
 Russian Prestige 128k (Black Shark 1996)
 Brain Crash 128k (Progress 1996)
 Brain Surgery 1 128k (Dream Makers 1997)
 Vibrations 128k (Dream Makers 128k)
 Mental Masturbation 128k (Dream Makers)
 Ecstasy 128k MEGADEMO (Dream Makers 1996)..
Poslední co od nich mám je již zmiňované Brain Surgery 128....

Teď si dáme ČR:
 Art Experience 128k (TGM Crew 1996)
 First Associations Preview 128k (Omega 1997)
 SMASH 48k MEGADEMO (Excellent Spectrum Aces (E.S.A.) 1994-1996) - u tohoto famózního megadema bych se rád pozastavil. Toto je asi nejdelší megademo z ČR pro spectrum. Vznikalo 2 roky a je to opravdu perfektní práce, jediné co mu mám za zlé, že některé části fungují korektně jen na Didaktiku M... a to je asi tak vše z ČR (na víc si zatím nevzpomínám)...

Teď Slovensko:
 INSANE 128/48k MEGADEMO (3SC 1996-1997)
 Ad Age 48k MEGADEMO (AY Land 1996)..

Teď Polsko:
 SCHIZOPHRENIA MEGADEMO (EXODUS 1996) - toto Megademo existuje ve dvou verzích 48 i 128
 Ravers Paradise Megademo (ILLUSION 1996)... to by bylo asi tak k těm novinkám, pokud jsem na něco zapomněl, tak se velice omlouvám a slibuji, že se k tomu v dalších číslech vrátíme...
   Co se připravuje..?! Chystá se toho celkem dost.. Teď budu mluvit hlavně za ČR a Slovensko, protože o těchto dvou zemích mám největší přehled... U nás se chystá obří megademo, které by snad mělo být na 2HD Diskety pro řadič MB02+, takže asi 10 5,25" disket (pro D40). Toto demo je obří projekt s názvem FIRST ASSOCIATIONS do kterého můžete udělat část právě VY! Toto demo je šance pro každého programátora (nebo DEMO-MAKERský tým). Očekává se část od každého programátora, nebo týmu. Proto netvořte samostatná dema, ale vše co vyrobíte, tak pošlete na adresu OMEGY a přispějte k tomuto velkému projektu, ať je co největší. Sežeňte si také buď MQM 5, nebo F.A. Preview, kde jsou napsány podmínky pro jednotlivé části.. Je možné, že tyto podmínky najdete i v tomto čísle X-Magazínu. Dále TGM team připravuje 128ičkové demo z názvem THE CUBE a má to být naprosto perfektní program.. K3L Team připravuje (již několik let) 128ičkové demo Digi Synth 3, které by také mělo být velice dobré. Jinak dále o ničem nevím, protože nikdo již nedělá samostatná dema (teda skoro nikdo), ale většina dělá části pro F.A. a někteří stíhají obojí...
   Dále mě pro toto číslo nic nenapadá tak snad zase příště u stejné rubriky....

SCHIVA


hw

LM 386

nemusíte mít strach, nemá to nic společného s počítači řady PC. LM386 je NF zesilovač malého výkonu, určený především pro bateriemi napájené přístroje. Může se použít třeba pro zesílení zvuku z počítače.

Technické parametry: Napájecí napětí:   3,5 až 12V
Maximální výkon (Rz=8R)
 0,5 W
Minimální Rz:
 8 R
Kmitočtový rozsah - nezjištěn. Předpokládá se:
100Hz - 15KHz

Tohle jsou mně známé parametry zesilovače. Pokud máte k dispozici dokumentaci k tomuto IO, napište, prosím, na adresu vydavatele XM.

Popis vstupů:
lm386 1 - Kmitočtová kompenzace
2 - Záporný vstup
3 - Kladný vstup
4 - Záporný pól napájení
5 - Výstup
6 - Kladný pól napájení
7 - Vnější kapacita
8 - Kmitočtová kompenzace

  Toto je použitelné zapojení tohoto obvodu a bez problémů jej sestaví i začátečník. Kondenzátor C1 není vždy nutný, slouží k oddělení stejnosměrné složky. Potenciometrem se nastavuje vstupní citlivost a tím i zesílení obvodu. Lze jej nahradit trimrem, odporovým děličem, případně jej vypustit. C5 propouští pouze střídavý signál pro reproduktor. Jeho kapacita by měla být tím větší, čím je odpor reproduktoru menší, protože na něm závisí dolní mezní kmitočet. Pro reproduktory s větším odporem může být i nižší, ale pro repro 8R se doporučuje 220M.
 Jako reproduktor lze použít třeba telefonní sluchátko, sluchátka k walkmanu nebo starší 8R reproduktor (dají se koupit v bývalých prodejnách Tesla).
 Jako napájení je vhodná 9V baterie, 1 nebo 2 ploché baterie, případně zdroj 5-10V. Při menších napětích (než asi 9V) nelze dosáhnout požadovaného výkonu.
 Cena obvodu LM386 je asi 15Kč (13,90-). Celý zesilovač se dá sestavit asi za 40Kč + reproduktor.

Seznam součástek:

LM 386 (GL 386) .................. 1Ks
Kondenzátory:
100n .................................. 3Ks
10M/10V ............................. 1Ks
220M/10V ........................... 1Ks
Potenciometr 100K .......... 1Ks
Reproduktor 8R .............. 1Ks

Aragorn


MB02+

mb02+   Co to je?! Jó, to je ten nový řadič, co o něm psal JSH v Proxima magazine 4/96.

  Ano, správně! MB02+ je výrobek firmy 8Bit Company a je vidět, že si s tímto zařízením dali záležet. A protože jej mám už asi měsíc doma, rozhodl jsem se, o něm něco málo napsat.
 O základních hardwarových parametrech tohoto systému se můžete dočíst v reklamním letáku nebo v technické dokumentaci, ale já bych se chtěl spíše zaměřit na obsluhu tohoto řadiče.
  Přestože nemám zatím žádný program pro práci s diskem ( typu TOOLS 80 na D40), musím říct, že obsluha je komfortní, i když příkazy musíte vyklepávat ručně na klávesnici.
 Popíšeme si, co se děje z uživatelského hlediska po zapnutí:

Nová verze DOSu by udajně měla umět i SNAP ve formátu Z80.
Další příkazy:  A spousta dalších.

 Tyto příkazy se dají celkem dobře použít i ze strojáku pomocí služeb DOSu volaných pomocí RST #20 a u BIOSU RST #18. Neměly by tedy vzniknout problémy při přechodu na novější verzi jako u D40.
  Další výhodou je, že interní paměť je zálohovaná baterii, nemusí se tedy pokaždé Bootovat OS a data v RAMDISKu zůstanou zachovaná. Můžete si zde klidně uložit nejvíce používané programy. Další použití RAMDISKu je nahrávání souborů z kazeťáku na disk, kdy se občas stane, že se po uložení souboru nestihne přečíst hlavička. RAMDISK to úplně v klidu stíhá. Jedinou nevýhodou RAMDISKU je malá kapacita, při velikosti SRAM 128KB je kapacita RAMDISKu asi 50KB.
 Na závěr: MB02+ je dobrá věc, ale pokud si ji koupíte, chce to nutně 128čku. Většina programů pro MB02 je právě pro 128čku a to asi proto, že pokud vím jsem asi jediný, co má MB02 ještě se 48čkou. Bohužel mi bylo řečeno, že MB02+ nechodí s Didaktikem M 128, ale je docela dobře možné, že s upraveným Sinclairem by to mohlo fungovat.
  Pokud se Vám tento článek nelíbí nebo chcete vědět víc, pište na adresu vydavatele XM.

Aragorn


NOVINKY NEJEN ZE SVĚTA:

 - v této rubrice chceme zveřejňovat 'aktuální' informace o dění na Spectristické scéně. Není to sice originální, ale určitě důležité.

 Letošní začátek roku byl poznamenán temnou skutečností, že PROXIMA definitivně skončila s distribucí programů pro ZXS. Jejich programy se však určitě neztratí. Jsou mezi lidmi a některé distribuční firmy mají stále licenci k prodeji. Kompakt servis měl převzít distribuci programů pro ZXS od PROXIMy, ale v dubnu, kdy tato informace byla získána, nebyl ještě vyřešen problém s tiskem manuálů.


 Většina předplatitelů ZX Magazinu viděla naposledy ZXM 1/96. Mezi méně informovanými jedinci dokonce kolovala fáma, že ZXM skončil. Podle informací od 8bit Company by mělo vyjít číslo 2/96, kde by měly být informace o dalším pokračování ZXM a o tom, že redakci časopisu má převzít 8bit Company. No nechme se překvapit.


 Nejlepší nové programy se u nás objevují z Ruska. Jsou to hlavně dema a hry, které se do teď vyskytovaly pouze na hnusných PC a podobných mnohobitech. Patří mezi ně PRINCE OF PERSIA, DOOM, UFO 1,2, MORTAL KOMBAT, DUNE 2, WARCRAFT....... Majitele 48KB Specter musím zklamat, ale všechny výše zmíněné hry jsou určeny pro 128čky.


 Teď spíše upozornění: Každý kdo chce mít opravdu kvalitní diskový řadič pro ZXS, si kupuje MB02+. Kromě toho, že je velmi rychlý, je kompatibilní s TAPE, standartně formátuje diskety na 1,8MB, může používat RAM-Disk a hlavně jej používají někteří tvůrci dem. Cena 5640,-Kč se sice může zdát vysoká, ale když si uvědomíme možnosti systému a to, že je vyráběn v podstatě v kusovém množství, tak to vcelku odpovídá

.

Aragorn


X-magazin

Diskový magazín pro počítače ZX Spectrum a kompatibilní.
Program
Jardasoft (dnes Aragorn)

Hudba
IJK

Vydává
Jaroslav Směták
Malá Bystřice 113
756 27

Externí redaktoři
Schiva of N.C.
IJK
Pe.Be.Soft
Dron of K3L

Přispěvatelé
Schiva of N.C.
Jardasoft

Budoucí přispěvatelé
IJK
Ivan Preclík
a další


© Jardasoft (Aragorn) alias Jaroslav Směták 1.7.1997